1. Geen H1 headers gebruiken voor de categorietitels

Bij oudere Magento shops kom ik het nog regelmatig tegen dat er helemaal geen titel aanwezig is op de categoriepagina’s of dat de titel geen H1-tag meekrijgt.

Header tags zijn speciaal bedoeld voor het structureren van een pagina. H1 is specifiek voor titels bedoeld, H2 en H3 voor subkopjes. De H1 titel is één van de belangrijkste on-page SEO factoren.

Het omzetten van je titels naar H1 is een fluitje van een cent waarmee je gemakkelijk winst boekt.

2. Ontbreken van categorieteksten

“Waarom zou ik categorieteksten toevoegen? Mijn bezoeker leest ze toch niet, dus dan zou ik het alleen voor Google doen?”

Het antwoord hier op is ja en nee. Dit doe je voor Google én voor de klant die behoefte heeft aan meer informatie. In de ogen van Google biedt je hiermee een betere gebruikservaring, omdat je de klant die het nodig heeft van extra informatie voorziet.

Vergelijk het met een verkoper in de winkel. De meeste klanten zeggen eerst “ik kijk even rond”. De één weet wat hij wil en waar hij het moet zoeken en helpt zichzelf, de ander vraagt om hulp om een product te vinden of om er achter te komen welk product het beste geschikt is. En dat is precies waar je categorietekst in hoort te voorzien.

Maar zonder categorietekst met de juiste opmaak, is het voor zoekmachines ook lastiger om het onderwerp van een pagina te bepalen. Helemaal als je producten ook nog eens mooie Engelse benamingen hebben of bijv. vernoemd zijn naar de mooiste steden die eigenlijk niks met jouw zoekterm te maken hebben.

Het toevoegen van teksten op een categoriepagina helpt je om je pagina beter te structureren met alinea’s tekst en H2 subkopjes. Daarnaast geeft het je de nodige body om je interne linkstructuur te verbeteren en te linken naar onderliggende subcategorieën en populairste producten. Neem dus die extra moeite, het zal de kwaliteit van je categorieën en rankings ten goed komen.

3. Geen canonical tags gebruiken

Een canonical tag is bedoeld als richtlijn voor Google welke versie van zeer gelijkende pagina’s de voorkeursversie is om te indexeren. Wanneer je bijvoorbeeld de keuze hebt gemaakt om categoriepaden in de URL van je producten te gebruiken, kan het zelfde product via verschillende URL’s bereikbaar zijn. Maar ook filterpagina’s welke een beperkte inhoud tonen die overeenkomt met de hoofdcategorie wil je niet in de index terug zien.

Met een canonical URL geef je aan welke URL in de zoekresultaten moet worden getoond. Tegelijkertijd zorgt de canonical dat alle paginawaarden worden geconsolideerd in de canonical URL. Dus wanneer een pagina externe links heeft ontvangen op een URL die niet de canonical versie is, zal de linkwaarde worden doorgestuurd naar de canonical URL.

Dit is één van de beste wapens van Magento tegen duplicate content en kan vanuit de configuratie worden aangezet onder Catalogus > Zoekmachine Optimalisatie (SEO).

4. Geen meta robots tags gebruiken

Het gebruik van meta robots tags is waarschijnlijk het krachtigste wapen in de strijd tegen duplicate en thin content. Dit is alleen jammer genoeg geen standaard functionaliteit voor een Magento webshop. Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen de crawlrichtlijnen die je in je robots.txt meegeeft en het gebruik van meta robots.

Met je robots.txt bestand geef je Google bot richtlijnen welke pagina’s hij niet mag bezoeken. Dit betekent echter niet dat de pagina’s niet geïndexeerd worden. Wanneer Googlebot via andere links alsnog op de pagina komt, zal de pagina toch worden geïndexeerd. Je robots.txt is dus puur een tool om efficiënter met je beschikbare crawlbudget om te gaan.

Meta robots tags worden meegeven in de head sectie van een pagina en zijn een directe opdracht om een pagina niet te indexeren. Met noindex,follow geef je aan dat een pagina wel mag worden gecrawled, maar niet in de index mag worden opgenomen.

Noindex,follow wordt in de meeste situaties meegeven aan alle filterpagina’s en zoekresulatenpagina’s binnen jouw Magento webshop. Beschik je over een zeer groot assortiment en aantal productgroepen met uitgebreide filteropties? Dan is het beter om noindex,nofollow mee te geven zodat je crawlbudget niet op gaat aan enkel filterpagina’s.

5. Filterpagina’s of zoekresultaten in de hoofdnavigatie gebruiken

Regelmatig kom ik Magento webshops tegen waar links naar filterpagina’s of zoekresultaten in de navigatie worden gebruikt om bepaalde onderdelen van het assortiment beschikbaar te maken. Met behulp van sommige layered navigation extensies word de filter URL omgezet naar een SEO vriendelijke versie van de URL die voor het ongetrainde oog niet te onderscheiden is van een normale URL. Deze zelfde extensie geeft vaak ook een meta robots tag mee voor noindex aan filterpagina’s.

Dit gaat daardoor mis om meerdere redenen. Ten eerste moet je je afvragen of een bepaald filter categorie waardig is. Zit er significant zoekvolume op een term? Zo ja, maak er dan een categorie voor aan en neem deze op in je navigatie. Een categoriepagina kun je van content voorzien en optimaliseren. Een filterpagina niet. (*uitzondering is als je gebruik maakt van Amasty’s Improved Layered Navigation)

Ten tweede horen filterpagina’s in principe niet geïndexeerd te worden zoals ik hierboven heb uitgelegd, want thin / duplicate content. Wanneer je actief naar filterpagina’s linkt vanuit de navigatie en andere plaatsen in je webshop, gooi je dus in feite linkwaarde weg. Soms willen webshops zo graag een mooi mega menu, terwijl er eigenlijk te weinig categorieën zijn en te weinig tijd om deze allemaal te maken. Filterlinkjes lijken in dat geval een makkelijke snelle oplossing, maar zijn dat dus niet.

Meer Magento SEO?

Wil je meer weten over hoe je jouw webshop optimaliseert voor zoekmachines? Bekijk dan ook eens deze uitgebreide Magento SEO handleiding.

Heb je een specifiek SEO probleem of heb je hulp nodig met technische implementatie? Neem contact op met Hypershop, wij helpen je graag.