Het is bekend dat relevante content een zeer belangrijke factor is voor de positie van jouw webshop in de zoekresultaten van Google. Dat gaf onder andere Martin Splitt, Webmaster Trends Analist bij Google, aan in een aflevering van zijn YouTube serie ‘SEO mythbusting 101’.

Om te zorgen dat jouw webshop zo hoog mogelijk in de zoekresultaten toont is het belangrijk dat je relevante content aanbiedt waar jouw doelgroep wat aan heeft.

Nu is het voor een webshop niet ideaal om eindeloos veel content op productpagina’s, categoriepagina’s en servicepagina’s te plaatsen omdat dit simpelweg niet aansluit bij de zoekintentie.

Aanvullende en ondersteunende content plaats je idealiter op een blog dat via een subfolder aan jouw webshop gekoppeld is. Op dat blog kun je gericht artikelen plaatsen die voor jouw doelgroep interessant zijn en bijdragen aan meer traffic (en uit eindelijk aan meer omzet).

De voordelen van een blogstrategie

Het opzetten van een blogstrategie heeft veel voordelen voor jouw webshop. Vaak wordt een blog opgezet met een specifiek doel, maar wordt het voor meerdere doelen gebruikt. Voordelen van een blogstrategie zijn onder andere de onderstaande:

  • De ranking in de zoekresultaten van Google kan verbeteren. Relevante en goed geschreven blogartikelen ranken vaak goed in de zoekmachines. Google ziet verband tussen ondersteunende content en de categoriepagina’s in de webshop. Indien je deze goed aan elkaar linkt zal dit leiden tot meer bezoekers richting de webshop via het blog, maar ook de ranking van de bijbehorende categorie.
  • Organisch en niet-organisch verkeer kan toenemen. Als jouw blogs dusdanig interessant en uniek zijn zullen ze op zichzelf gaan ranken in zoekmachines, maar zullen anderen mogelijk ook linken naar jouw blogartikel en het delen via social media.
  • Met de juiste content kun je jouw doelgroep inspireren en betrokken maken. Dit kan helpen bij het maken van hun keuze en regelmatig updates te krijgen via bijvoorbeeld social of mailings waardoor jouw merk onder de aandacht blijft.
  • De unieke en interessante content die je schrijft kan een uitstekende basis zijn om te beginnen met kwalitatieve linkbuilding (geen startpaginalinks, linkruil, e.d.). Afhankelijk van de branche waar je je in bevindt zijn er mogelijk interessante platforms die mogelijk willen linken naar behulpzame of onderscheidende content. Als je al veel zichtbaarheid hebt gebeurd dit soms organisch, maar meestal komt hier ook de nodige promotie bij kijken.
  • Naarmate je jouw interessante en unieke blogartikelen deelt via social media kan het aantal volgers op social media toenemen. Meer volgers op social media leidt tot meer naamsbekendheid en autoriteit binnen de branche waarin je actief bent.
  • De autoriteit van jouw bedrijfsnaam kan binnen de branche toenemen (met name voor B2B webshops) naarmate je hoogwaardige kwaliteit informatieve content deelt. Jouw concurrenten, collega’s en doelgroep zullen jouw blogs voorbij zien komen. Het delen van jouw kennis wijst op professionaliteit en ervaring, iets waar zij naar op zoek zijn.
ecommerce blog goals

Je webshop laten groeien met een sterke blogstrategie

Uit het lijstje met genoemde voordelen zijn er twee voordelen die er toch echt uitspringen: de toename van het organische verkeer en de uitstekende basis voor kwalitatieve linkbuilding.

Een toename van het organische verkeer realiseer je alleen als er gedegen onderzoek gedaan is en er tijd genomen is om een kwalitatief sterk artikel te schrijven gericht op de juiste klantbehoeften en zoekintenties.

Alleen dan is de kans het grootst dat je voldoet aan de vraag van de potentiële klant en is de kans tevens het grootst dat het blogartikel hoog in de zoekresultaten rankt voor de juiste zoektermen.

Hoogwaardige kwaliteit blogs kun je uitstekend inzetten voor kwalitatieve linkbuilding om relevantere links dan bijvoorbeeld startpaginalinks of bedrijfspaginalinks te verkrijgen. Door potentiële linkers in het achterhoofd te houden bij het bepalen van jouw blogonderwerpen en deze actief te benaderen kun je goede backlinks scoren. (In de praktijk is dit wel een uitdaging).

Je kunt het ook omdraaien en aanbieden om een gastblog voor een relevante website te schrijven of een samenwerking te starten met lokale bloggers. Indien je beschikt over hoge kwaliteit content waar je naar kan verwijzen is de kans dat je hier succesvol in bent stukken groter.

Kwalitatieve links verkrijgen kan op allerlei manieren. Creativiteit speelt hierbij een grote rol. Kijk goed om je heen in jouw branche en vind het gat waar anderen nog niet over schrijven of doe het beter!

Het opzetten van een blogstrategie

Een goede blogstrategie valt of staat met de juiste aanpak:

  • Een goed zoekmachinevriendelijk CMS als basis
  • Gericht zoekwoordenonderzoek
  • Kiezen en uitwerken van de juiste onderwerpen voor jouw doelgroep
  • Promotie van blogartikelen

Bij het bepalen van de blogstrategie speelt de branche waarin jouw bedrijf actief is een belangrijke rol. Met name het type content dat je gaat creëren is afhankelijk van de branche waarin je actief bent.

Is jouw e-commerce onderneming actief in de modebranche? Dan zal een blog interessant zijn om informatie te delen over trends en kledingcombinaties.

Verkoop je tuingereedschap? Dan kun je helpende content voor klussen aanbieden zoals snoeien, bewateren of tuininrichting. Maar ook inspiratie en tips voor oriënterende zoekers.

Een blogplatform implementeren in jouw Magento 2 webshop

Een belangrijk onderdeel van jouw blogstrategie is het creëren van een plek binnen jouw webshop waar je je blogartikelen gaat plaatsen. WordPress is het ideale CMS voor het beheren van een blogplatform, gelukkig is het mogelijk om een WordPress blog op te zetten binnen je Magento webshop.

Hiervoor zijn verschillende extensies beschikbaar, die ieder hun voor- en nadelen hebben. Enkele WordPress integratie bouwers zijn:

Bij Hypershop maken wij gebruik van de Magento WordPress Integration extensie van Fishpig. Dit is een gratis extensie die het mogelijk maakt om via een subfolder een WordPress blog te integreren. Middels deze extensie draait het WordPress blog volledig binnen jouw Magento omgeving en kun je content publiceren dat geheel in dezelfde stijl als jouw webshop is.

WordPress is in de basis zoekmachine- en gebruiksvriendelijk, maar ook gemakkelijk uit te breiden met SEO plugins als Yoast en meer om je te helpen jouw blog en content te optimaliseren.

Het blog (rechts) van denotenshop.nl geheel in dezelfde stijl als de webshop (links) met behulp van de extensie van FishPig

Blog in een subfolder

Het integreren van een blog via een subfolder houdt in dat de blogpagina onder hetzelfde domein valt als jouw webshop, met dezelfde uitstraling. Stel dat jouw webshop de volgende URL heeft: https://www.jouwwebshop.nl. Dan krijgt het blog de volgende URL: https://www.jouwwebshop.nl/blog/.

Indien het blog op een subdomein wordt gezet dan zou de URL https://blog.jouwwebshop.nl zijn.

Het gebruik van een subdomein of subfolder is een keuze die per shop kan verschillen. Wij hanteren het liefste een subfolder als best practice.

Interessante content bieden

Om te achterhalen waar je doelgroep nu echt naar op zoek is en wat ze graag willen lezen kun je verschillende technieken toepassen.

  • Ga aan de slag met een zoekwoordenonderzoek
  • Ga in gesprek met je klanten
  • Ga op zoek naar trends en recente ontwikkelingen

Ga aan de slag met een zoekwoordenonderzoek

Om relevante zoekwoorden te bedenken die je in de zoekwoordplanner van Google kunt zetten zijn tools zoals answerthepublic.com en keywordplanner.io erg handig. Stel, jij hebt een webshop met fietsen en je wilt weten wat mensen over fietsen willen weten. In deze tools voer je dan ‘fiets’ in en vervolgens worden er zoekwoord suggesties getoond. Heeft een van de suggesties een hoog zoekvolume? Dan kun je hier dieper op ingaan en een blogpost schrijven over dat onderwerp.

In bovenstaande afbeelding een voorbeeld van de gevisualiseerde data van answerthepublic.com voor de zoekterm ‘fiets”

Ga in gesprek met je klanten

Je klanten zijn de beste informatiebronnen die je maar kunt bedenken. Waarom niet met hen in gesprek gaan over wat voor content zij graag lezen of waar zij graag wat meer over willen weten? Dat kan op allerlei manieren. Stuur een mailing uit, plaats een ideeën box op je website of stuur een mail nadat klanten een product besteld hebben.

Ga zelf op zoek naar recente ontwikkelingen en trends

Jij bent waarschijnlijk zelf de expert op het gebied van jouw branche. Ongetwijfeld houd jij dan ook de laatste ontwikkelingen en trends bij, dus waarom zou je hier niet over bloggen? Mensen lezen graag over de nieuwste ontwikkelingen en trends. Met jouw kennis en ervaring zal je ongetwijfeld een uitstekende blogpost kunnen schrijven over een van deze trends of ontwikkelingen.

Blogartikelen promoten

Een van de voordelen van het publiceren van ijzersterke blogartikelen is dat het een goede basis kan zijn voor kwalitatieve linkbuilding. Waardevolle backlinks komen niet vanzelf aanwaaien. Het is belangrijk dat je nadat de blogartikelen gepubliceerd zijn niet stil gaat zitten, maar actief je blogs via socials gaat delen en websites gaat benaderen voor een backlink om jouw blogartikelen onder de aandacht te brengen.

De fase in de customer journey

Houd bij het schrijven van je blogs rekening met de fase van de customer journey waar je je op richt. Elke fase in de customer journey vraagt namelijk een andere benadering van de lezer. De customer journey is op te splitsen in vier fases:

De awareness fase bestaat uit zoekers die zich bewust worden van een bepaalde behoefte of probleem en informatie willen verzamelen hierover. Dit zijn veelal generieke zoektermen die een probleem of algemene productgroep omschrijven. Bijvoorbeeld “krassen uit autolak verwijderen” of “auto poetsen”. Dit zijn mensen die op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem.

De consideration fase is waar een zoeker oplossingen zoekt en vergelijkt. De persoon weet dus dat hij een probleem heeft en is al op zoek naar een oplossing. Je verkoopt nog geen product, maar je geeft aan wat de manieren zijn om het probleem op te lossen. Die oplossing kan een product zijn, een dienst of gewoon helemaal niets doen.

In de conversion fase weet de klant wat hij nodig heeft en is reeds overtuigd van een bepaald product. Het gaat er dan om waar hij het beste af is om te kopen. Dit betekent het wegnemen van drempels en twijfels zoals prijs, service, levering en andere factoren die van invloed zijn.

De conversion fase van de customer journey speelt zich voornamelijk af in de webshop. Het is hier belangrijk ervoor te zorgen dat jouw informatie en propositie duidelijk is en het checkout proces moeiteloos doorlopen kan worden om de klant uiteindelijk te laten converteren.

De laatste fase is de loyalty fase. Dit is de fase waarin de klant besluit om nog eens een keer iets in jouw webshop te bestellen of niet. Een blogstrategie kan hier een belangrijke rol spelen door ook na de aankoop de klant te blijven bereiken met relevante content via mailings of social media.

Iedere fase in de customer journey vereist een andere aanpak wat betreft content. Het is goed mogelijk om je binnen je blog middels verschillende posts te richten op meerdere fases in de journey. Zorg er wel voor dat je je per blogpost richt op een specifieke fase. Zo kun je gerichter de juiste informatie bieden waar de lezer wat aan heeft op het moment dat hij in die fase van de customer journey zit en verhoog je de kans dat deze daadwerkelijk waardevol wordt.

Zoekopdrachten koppelen met een fase in de customer journey

Aan iedere zoekopdracht is een bepaalde intentie verbonden die te koppelen is aan een fase in de customer journey.

Neem bijvoorbeeld de zoekopdracht ‘Welke fiets kopen?’ uit het bovengenoemde resultaat van answerthepublic.com (afbeelding). Deze zoekopdracht is door iemand gedaan die weet welk product hij nodig heeft om zijn probleem op te lossen, maar nog niet precies welk type. Deze zoekintentie wijst op de consideration fase. Houd daar rekening mee bij het schrijven van je blogartikel.

WordPress blog in jouw Magento webshop implementeren?

Het opzetten van een blogstrategie vereist aandacht om het blog tot een succes te maken. Simpelweg een blog extensie installeren en 1x per maand een kort willekeurig artikel publiceren zal je niet verder helpen in het competitieve online landschap.

Ben je op zoek naar een partner die jou kan ondersteunen met het implementeren van een WordPress blog in jouw Magento webshop en het bouwen van een gerichte blogstrategie? Neem gerust contact op met onze specialisten.