Tuinplanten in volle bloei bij 123planten

Met strategisch advies over on-page verbeteringen en een sterke focus op kwalitatieve linkbuilding, hielp HYPER 123planten om het zoekwoord ‘tuinplanten’ naar de toppositie in Google te brengen.

De klant

​123planten is een online plantenwinkel die kamerplanten, kantoorplanten, tuinplanten en bijbehorende artikelen verkoopt. Het bedrijf biedt een breed assortiment aan planten, variërend van kleine tot zeer grote exemplaren. Daarnaast levert 123planten plantenbakken en biedt het aanvullende diensten zoals een verpot service en professioneel advies om klanten te ondersteunen bij het onderhoud van hun planten.

Diensten

Linkbuilding, SEO
Gepubliceerd op: 29-04-2025

Positie 1 op het zoekwoord ’tuinplanten’ (zoekvolume 8.100)

Gemiddelde positie +50% gestegen

+ 2000% klikken op de categorie tuinplanten

De opdracht

123planten had flink geïnvesteerd in hun tuinplantenassortiment en wilde daar de komende tijd volop op inzetten. Ze wilden klaar zijn voor het hoogseizoen en volop zichtbaar zijn in Google. Alleen was er één probleem: de pagina’s in de categorie tuinplanten presteerden nog matig in de zoekresultaten.

Aan HYPER de taak om de online zichtbaarheid van deze categorie flink te verbeteren. De tuinplantenpagina’s stonden nergens in de top 10 van Google. HYPER kreeg zes maanden de tijd om dat om te draaien, zodat de tuinplanten maximale zichtbaarheid zouden hebben in drukste tijd van het jaar.

We gingen aan de slag met een tweedelige strategie. Eerst keken we naar de on-page optimalisatie: waar kon de content slimmer, beter en relevanter? Waar missen we landingspagina’s en welke UX elementen ontbreken er? Tegelijk zetten we een sterke linkbuildingcampagne op om de autoriteit van de pagina’s te versterken.

Het doel was helder: zorgen dat de tuinplantenpagina’s duurzaam beter vindbaar zijn en dat 123planten stabiel ranked voor het komende seizoen én de seizoenen daarna.

Plan van aanpak

  • Doelstelling bepalen
    123planten geeft aan dat ze zich willen richten op de categorie tuinplanten, maar dat deze momenteel slecht scoort in de zoekresultaten. De realisatie termijn en focus keywords worden besproken.

  • Eerste analyse en algemeen advies
    HYPER voert een uitgebreide SERP-analyse uit van de focus keywords, daaruit komt een GAP-analyse en HYPER telt een adviesrapport op. Ook de haalbaarheid van de besproken doelen wordt bepaald.

  • Gericht advies op categorie en zoekwoorden
    Er wordt dieper ingezoomd op de besproken focus keywords + bijbehorende landingspagina’s & er wordt een content plan gemaakt voor de aan te maken landingspagina’s. HYPER stelt concrete adviezen op om de pagina’s te optimaliseren.

  • Adviesdeling en linkbuilding
    De adviezen worden gedeeld met 123planten, het content team voert de adviezen uit. Tegelijkertijd start HYPER met het opzetten van een gerichte linkbuildingcampagne om de autoriteit van de pagina’s te versterken.

  • Controle op uitvoering
    Zodra de optimalisaties zijn doorgevoerd, controleert HYPER of alles correct is geïmplementeerd en waar nodig wordt er bijgestuurd.

  • Monitoring & bijsturing
    De prestaties worden structureel gemonitord om in het geval van ongewenste ontwikkelingen tijdig in te kunnen grijpen.

Resultaten:

Enorme stijging in het aantal klikken en vertoningen

De grafiek spreekt voor zich. Na het doorvoeren van de adviezen zien we een enorme stijging in de vertoningen en klikken op pagina’s in de categorie Tuinplanten. De grafiek betreft de afgelopen 16 maanden, genomen in April 2025.

Gemiddelde CTR en posities flink verbeterd

De gemiddelde positie (oranje lijn) is mooi gestegen en de gemiddelde click-though-ratio (groene lijn) is enorm geboost. Ook deze grafiek betreft de afgelopen 16 maanden, genomen in April 2025.

Van positie 17 naar positie 1 op het belangrijkste keyword!

123planten is 16 posities gestegen in de zoekresultaten. Op 24 maart 2024 stonden ze nog op plek 17 voor ‘Tuinplanten’ binnen de SERP; op 26 maart 2025 hebben ze de toppositie bereikt. Een prachtige stijging, precies op tijd voor het hoogseizoen.

Ontwikkelingen volgens Ahrefs

We zien dat het aantal backlinks is gestegen met 17 kwalitatieve backlinks. Daarnaast zien we dat de DR (Domain Rating) met 1 punt gestegen is en de UR (URL Rating) van de categorie tuinplanten met 2 punten gestegen is.

Nieuwe zoekwoorden waarop de categorie Tuinplanten ranked

Toename ranking top 3 posities

In onderstaande grafiek ien we dat het aantal top 3 rankings van de categorie Tuinplanten is toegenomen tot 92.

Kijken we naar alleen de pagina Tuinplanten, dan zien we de volgende toename in Top 3 posities.

123planten blijft de concurrentie een stap voor