Hoe De Notenshop ruim 1 miljoen organische bezoekers op het blog realiseerde
De klant
De Notenshop is een webshop die gespecialiseerd is in noten, zaden, gedroogd fruit, superfoods en andere gezonde producten (en minder gezonde snacks). Ze bieden een breed assortiment aan hoogwaardige producten, variërend van klassieke amandelen en cashewnoten tot exotische mixen en biologische varianten. De Notenshop bedient klanten die op zoek zijn naar smakelijke, gezonde en voedzame voeding opties, die waarde hechten aan kwaliteit en diversiteit.De opdracht
Voor De Notenshop waren we op zoek naar manieren om meer organisch verkeer te genereren en meer betrokkenheid te creëren. Organisch verkeer is duurzaam en op lange termijn een goedkope manier om een constante stroom aan verkeer te genereren.
Na meerdere brainstormsessies kwam het idee om een receptenblog op te tuigen. Om dit te bereiken, ontwikkelde het SEO-team van HYPR een innovatieve strategie.
Het proces
- Research & Discovery
- Brainstorm sessies
- Blogdesign afstemmen op de huisstijl
- HYPRstack widgets toevoegen
- SEO optimalisaties
- Testen
- Live
Het idee
Klanten worden aangemoedigd om hun favoriete recepten in te sturen, wat niet alleen bijdraagt aan de opbouw van een actieve community, maar ook de betrokkenheid vergroot. Later zijn er ook samenwerkingen opgezet met bekende foodbloggers om de blog verder te vullen en promoten. Dit bleek een effectieve manier om het blog consistent te blijven vullen met nieuwe unieke recepten.
Op het moment van schrijven van deze case is het zelfs zo dat foodbloggers zich actief aanmelden om voor De Notenshop aan de slag te mogen, omdat zij door het delen van hun recepten onder hun eigen naam veel exposure krijgen. Win-win dus!
Met een simpele zoekopdracht kunnen mensen die op zoek zijn naar recepten belanden in de blog sectie van De Notenshop. Daar vinden ze inspirerende recepten, met daarin ook handige links naar de producten die in het recept worden gebruikt. Op deze manier kan de bezoeker de gebruikte producten ook eenvoudig aan de winkelwagen toevoegen. Zo worden bezoekers niet alleen geïnformeerd tijdens hun klantreis, maar wordt het hen ook makkelijk gemaakt om een aankoop te doen.
Bijzonderheden
Deze features en onderdelen zijn toegepast bij het goed opzetten van de blog omgeving.
Blogartikelen uitlichten binnen de webshop
We zorgen ervoor dat blogartikelen worden benadrukt op de categoriepagina’s door ze te associëren met specifieke blog categorieën. Hierdoor kunnen bezoekers gemakkelijk navigeren en de relevante blogposts vinden die passen bij de categorie waarin ze geïnteresseerd zijn.
Producten uitlichten binnen blogartikelen
We gebruiken SKU’s om specifieke producten te benadrukken binnen de blogberichten. Deze producten zijn direct gelinkt aan de webshop, zodat bezoekers met één klik naar de productpagina kunnen gaan. Tegelijkertijd bevatten de producten een verwijzing naar het bijbehorende blogartikel waarin wordt uitgelegd wat je met het product kunt maken.
Samenwerkingen met bekende ambassadeurs / foodfluencers
Het delen van blogs vereist aanzienlijke inspanning. Daarom adviseerden we om samenwerkingen te zoeken met ambassadeurs. Deze ambassadeurs zijn individuen met specifieke expertise of kennis die graag recepten maken voor De Notenshop. Door deze samenwerking wordt er gezorgd voor een continue aanvoer van verse recepten, waardoor de blog website dagelijks nieuwe en relevante inhoud kan bieden. Bovendien draagt dit bij aan de autoriteit van de website, omdat experts hun recepten delen. Wanneer Google ziet dat de website expertise toont, kan dit zelfs leiden tot een hogere positie binnen de zoekresultaten (SERP).
Blog geheel in design van de webshop
De eerste versie van het blog zag er zeer eenvoudig uit. Onze designer heeft later, toen het blog een succes bleek te zijn, een design gemaakt dat volledig in lijn is met de webshop. Omdat het blog en de shop volledig in dezelfde stijl zijn, vormen ze 1 geheel en gaat de klantreis van een oriënterend bezoek aan het blog naadloos over in een commercieel bezoek aan de webshop.
Belangrijke organische traffic driver
Het inzetten van een blog is een cruciale factor die bijdraagt aan het genereren van verkeer naar de website bij het targeten van potentiële klanten die zich hoger in de funnel bevinden.
Livegang & successen
Na de introductie van het blog duurde het lang voordat het echt goed ging presteren. Door consistent unieke recepten te blijven posten en delen via de socials is het blog uiteindelijk zijn werk gaan doen. De vertoningen en klikken zijn op natuurlijke wijze gestegen, maar zeker met de Google Core update van augustus 2023 heeft het blog een enorme boost gekregen. Dat is goed zichtbaar in onderstaande screenshot vanuit Ahrefs.
Vandaag de dag zijn de blogs van essentieel belang, waarbij het grootste gedeelte van de bezoekers op het domein van De Notenshop binnenkomt via het blog. Dankzij de sterke interne linkstructuur profiteren niet alleen de blogpagina’s zelf, maar ook de categorieën en producten in de shop van het succes. Op het gebied van zowel organische posities, autoriteit en sales.
Belangrijkste organische pagina’s: 90% blog
Als we de prestaties van de afgelopen 16 maanden analyseren, valt op dat 9 van de 10 best presterende pagina’s blogs zijn. Dit benadrukt hoe belangrijk de blogs zijn geworden voor De Notenshop.
Organische vertoningen en klikken
In de afgelopen 16 maanden genereerde het blog bijna 43 miljoen vertoningen en ruim 1,1 miljoen klikken.