Van Kooten Tuin en Buiten Leven

Dé expert in buitenleven blijft groeien met HYPERstack

Na een uitdagende migratie van Magento 1 naar Magento 2 koos Van Kooten voor een volgende stap in groei: de overstap naar HYPER en de HYPERstack.

De klant

Van Kooten Tuin en Buiten Leven is expert in buitenverblijven, overkappingen en tuinmaterialen. Van Kooten is uitgegroeid van Marktplaats handelaar in tuinhout tot marktleider op gebied van buitenleven. Met zeven showrooms in Nederland en België zijn zij altijd dichtbij.

Diensten

Development, SEO, Strategie, UX design
Gepubliceerd op: 12-07-2020

De opdracht

Van Kooten groeide de afgelopen jaren uit tot een toonaangevende speler in tuin- en buitenlevenproducten. Met drie aparte webshops: Blokhutvillage, Verandavillage en Tuinhoutvillage, wist het merk zowel in Nederland als België online zichtbaarheid op te bouwen. Deze aanpak werkte goed in de opstartfase, maar zorgde op termijn voor versnippering in merkbeleving én in online autoriteit.

Om de volgende stap in groei te zetten, koos Van Kooten voor één sterk overkoepelend merk: Van Kooten Tuin & Buitenleven. Tegelijkertijd werd besloten om de volledige webshopomgeving te migreren van Magento 1 naar Magento 2, een technisch intensief traject dat samenviel met een rebranding én een domeinsamenvoeging.

Deze combinatie zorgde voor een sterke daling in organisch verkeer en zichtbaarheid.

Van Kooten schakelde ons in om de nieuwe Magento 2 webshopomgeving door te ontwikkelen, de organische vindbaarheid te herstellen en het merk digitaal te positioneren als dé autoriteit in tuin en buitenleven.

Dit hebben we gedaan

Na de migratie naar Magento 2 en de overstap naar de nieuwe domeinen bleven de resultaten achter ten opzichte van het voorgaande jaar. Zowel organisch verkeer als conversie daalden zichtbaar. Omdat de buitenlevenbranche sterk seizoensgebonden is, was het cruciaal om vóór de start van seizoen 2020 de webshop weer optimaal te laten presteren.

Onze SEO-specialisten voerden een uitgebreide audit uit op de nieuwe Magento 2 webshop én het voorafgaande migratietraject. Het herleiden van alle migratiestappen bleek complex, maar de analyse bracht duidelijke optimalisatiekansen naar voren op het gebied van sitearchitectuur, performance en UX.

We namen de webshop volledig over en brachten deze onder in onze HYPERstack-omgeving. Daarbij verwijderden we overbodige custom code, losse fixes en extensies om de basis weer snel en stabiel te maken. Vanuit daar hebben we de navigatiestructuur opnieuw opgebouwd op basis van onderzoek en zoekgedrag, zodat zowel gebruikers als zoekmachines beter door de site kunnen bewegen. Tegelijkertijd optimaliseerden we de productdetailpagina’s het belangrijkste oriëntatie- en conversiepunt met verbeteringen in indeling, laadsnelheid en gebruikerservaring.

En de lijn blijft maar stijgen!

Al met al hebben we in een periode van vier maanden de shop opnieuw opgebouwd volgens onze standaarden en gebruiksvriendelijker gemaakt voor bezoeker, beheerder en zoekmachines.

Een traject dat midden door de Corona maatregelen liep was een extra uitdaging. Zo ook het meten van resultaat in traffic en conversie. En als kers op de taart kwam er in de week na release ook nog een broad core update van Google uit in mei. Hoe dan ook kunnen we stellen dat we met de update een flinke winst in zichtbaarheid hebben weten te boeken en heeft Van Kooten in mei een nieuw record gevestigd.