Positie 0 in Google: dit zijn featured snippets

Lucia Franse
Lucia Franse 22-09-2022

Je stelt een vraag aan Google en helemaal bovenaan in de zoekresultaten vind je direct het antwoord, ideaal! Deze positie is niet alleen handig voor zoekers, maar ook voor jouw webshop is het erg voordelig om helemaal bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen. Zeker als je normaal gesproken niet op nummer 1 in de organische zoekresultaten staat.

Maar hoe heet dit eigenlijk? De bijzondere Positie 0 is een felbegeerde plek in de SERP omdat hij ontzettend opvallend is. In een blok wordt direct antwoord gegeven op de vraag die de gebruiker stelt. Dit antwoord haalt Google van een website die zij als betrouwbaar en accuraat beoordelen. Google laat niet alleen de URL van een webpagina zien, maar ook een uitgebreide toevoeging zoals een tekstfragment, video of lijst. Dit is een featured snippet, ofwel ‘aanbevolen fragment’.

Wat is een featured snippet?

Een featured snippet is een speciale sectie bovenin de zoekresultatenpagina van Google. De naam kun je vrij vertalen naar een aanbevolen fragment, aangezien Google een uitgebreid antwoord op de vraag van de bezoeker geeft in dit bovenste resultaat. Het antwoord dat de bezoeker leest is niet van Google zelf, maar van een webshop zoals die van jou!

Dagelijks scant Google vele websites, zij herkennen relevante content voor zoekers, denk hierbij bijvoorbeeld aan vragen en antwoorden. Deze pagina’s geven ze een positie in de zoekresultaten. Op basis van het algoritme wordt er gekozen om een featured snippet bovenaan de zoekresultaten te tonen, het meest relevante antwoord op de zoekterm zal je daarin terugzien.

Een featured snippet laat voornamelijk paragrafen, opsommingen, stappenplannen en tabellen zien die antwoord geven op de vraag van de zoeker. Uiteraard met de URL naar de webpagina waar Google het antwoord vandaan heeft, wat het extra makkelijk maakt voor de zoeker om meteen door te klikken. Dit is een reden waarom het zo belangrijk is dat je jouw webshop en content voorziet van de juiste HTML opmaak, om eerder in aanmerking te komen voor een featured snippet.

Wie wilt nu niet helemaal bovenaan in de zoekresultaten worden uitgelicht? Ondanks dat je een featured snippet niet zelf kan aanmaken en dit totaal afhangt van de keuze van Google, zijn er wel manieren om jouw webshop te optimaliseren. Hierdoor kom je eerder in aanmerking voor een featured snippet en daarmee sneller opvalt bij potentiële bezoekers met jouw relevante informatie.

Featured snippet vs rich snippet

Verwar de featured snippet niet met de rich snippets. Het lijkt erg op elkaar op het eerste gezicht, maar ze zijn niet hetzelfde. Featured snippets worden gekozen door het Google algoritme en verschijnen bovenaan de zoekresultaten. Hierbij wordt een samenvatting van een antwoord op de zoekopdracht getoond. Een rich snippet laat daarentegen extra informatie over de website zien bij de URL in de zoekresultaten – denk hierbij aan een star rating, kooktijd voor recepten of andere relevante informatie. Deze snippet voeg jij zelf toe door middel van structured data. 

De verschillende soorten featured snippets

Featured snippets komen in verschillende soorten en maten. We hebben de meest voorkomende voor je op een rijtje gezet:

Paragraaf

De paragraaf ofwel definition box, waarin letterlijk een alinea van een website wordt getoond met daarin het antwoord op de zoekterm van de bezoeker. Deze snippet wordt meestal getoond als zoekers vragen “wat is….?” of een zoekterm zoals bijvoorbeeld “spint kamerplant” invoert. De tekst of definitie is tussen de 40 tot 60 woorden lang, tussen de 54 en 58 woorden wordt gezien als ideaal.


Unordered en Ordered Lijst

Google biedt twee verschillende soorten lijsten aan: een genummerde lijst en een niet-geordende lijst.

De genummerde lijst laat stukken zien zoals een stappenplan, een opsomming, een top 10 (of meer/minder) van beste producten en/of aanbevelingen. Daarnaast heeft Google ook de niet-geordende lijst. Deze laat, in tegenstelling tot de bovengenoemde geordende lijst, een opsomming van een aantal items zien waarbij er geen bepaalde volgorde nodig is, zoals bijvoorbeeld “Nederlandse kaassoorten”. De lijst toont dan verschillende namen/producten zonder dat de hiërarchie (of top 10) er toe doet.


Tabel

Tabellen laten in een oogopslag resultaten zien die Google van een pagina haalt, in de vorm van een tabel. Deze vorm van featured snippet is ideaal voor het maken van vergelijkingen tussen verschillende producten, maten, prijzen en nog veel meer.


Video 

Het gebruiken van video’s onmisbaar is het hedendaagse leven. Kijk naar Instagram die al de switch heeft gemaakt naar video-first. Ook voor webshops wordt het gebruik van video’s steeds belangrijker. Google heeft hier slim op ingespeeld door video’s als featured snippet te laten zien. De video snippet worden ook wel featured clips genoemd. Alle featured clips komen van YouTube video’s.

Featured clips worden voornamelijk getoond bij vragen die beginnen met ‘hoe maak/doe ik’ of ‘hoe werkt’. Voor de zoeker is een visuele uitleg bij deze zoekopdracht in de meeste gevallen het meest gebruiksvriendelijk. De video’s worden geanalyseerd en Google knipt er stukjes uit die volgens hen relevant is voor de zoeker, zodat de video op het juiste punt begint.

Wat moet je doen om een featured clip te krijgen? Onderzoek laat zien dat de lengte van jouw video en jouw YouTube rank niet belangrijk is. De titel van jouw video is daarentegen wel belangrijk, zo’n 80% van de video featured snippets heeft een exact keyword in de titel en toont up to date informatie, let hier dus op als je een video upload.


Waarom zijn featured snippets zo belangrijk?

Featured snippets hebben veel voordelen voor jouw webshop. Je hebt er wellicht al een aantal voorbij horen komen. We noemen hier nog twee belangrijke voordelen.

Ten eerste krijgt jouw link een plek helemaal bovenaan in de zoekresultaten en meer ruimte dan een normaal zoekresultaat, dit zorgt voor een betere zichtbaarheid. De eerste tien zoekresultaten zijn volgens Google de beste en meest betrouwbare resultaten over dat onderwerp. Wanneer je boven al deze resultaten staat, zal dit ook zeker van toepassing zijn. 

Ten tweede laten we niet vergeten hoe belangrijk naamsbekendheid voor jouw merk is. Als potentiële klanten of webshop bezoekers jouw naam en URL vaker zien, zeker op een prominente plek als featured snippet, hoe eerder zij jouw naam zullen herinneren en herkennen op het moment dat zij een aankoop willen doen. Uit twee studies is gebleken dat 19,2% van de featured snippets getoond worden bij informatieve zoektypes, dit zijn voornamelijk vragen. In deze fase is de zoeker voornamelijk nog oriënterend bezig, optimaliseer de tekst hiervoor.

CTR en featured snippet

CTR, ofwel Click Through Rate, is de verhouding tussen het aantal vertoningen van een link, webpagina of advertentie en het aantal keer dat erop geklikt wordt. Een hoge CTR betekent vaak dat jouw webshop interessante informatie heeft, dit kan een positief effect hebben op je SEO en zichtbaarheid in zoekmachines. Er zijn verschillende manieren om je CTR te optimaliseren, goede sterke content is hiervan een van de belangrijkste.

Een veelgestelde vraag is ‘Klikken zoekers nog wel door als ze hun antwoord hebben gevonden in de featured snippet?’ Uit diverse onderzoeken is gebleken dat zoekers zeker doorklikken op een featured snippet. Een snippet laat namelijk een fragment van een webpagina zien, dus de kans is groot dat zoekers juist meer willen lezen of doorklikken om informatie en antwoorden te vinden op aanvullende vragen.

Hieronder is te zien dat een featured snippet als het ware kliks ‘steelt’ van het eerste organische zoekresultaat. Deze krijgt niet meer het grootste gedeelte van de kliks, maar de featured snippet neemt aardig wat aandacht weg. Zorg er daarom voor dat je jouw webshop optimaliseert dat deze aantrekkelijk wordt voor een featured snippet.

Hoe krijg ik een featured snippet?

Omdat Google zelf geschikte pagina’s selecteert kun je niet zomaar een eigen featured snippet creëren met een stukje code, zoals dat met een rich snippet werkt. Maar hoe krijg je dan zo’n snippet? We gaan hieronder iets dieper in op wat je kan doen om in aanmerking te komen.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw pagina’s al een featured snippet hebben! Hoe kom je hier achter? Heel simpel, maak gebruik van een tool zoals Ahrefs of Semrush en bekijk bij welke zoektermen je een featured snippet hebt. Verderop in deze blog leggen we je uit hoe je jouw featured snippets kan analyseren.

Optimaliseer de tekst tot in de puntjes

Kwalitatief goede content is erg belangrijk, niet alleen voor featured snippets. Het draagt namelijk ook bij aan betere organische rankings. We hebben een paar handige tips op een rijtje gezet:

  • Schrijf “wat is [keyword]” in je headlines.
    De meeste vragen beginnen met “wat is..” en als jouw titels zo beginnen, ziet Google meteen dat jouw tekst potentie heeft om gebruikt te worden als featured snippet.
  • Pas je tekst aan op de bestaande featured snippet vormen.
    Er zijn verschillende soorten snippets zoals je hebt gelezen, maak het makkelijker voor Google en zorg ervoor dat jouw tekst de onderdelen bevat die passen in een snippet format, zoals een korte duidelijke alinea, een stappenplan of lijst, of een tabel.
  • Beantwoord vragen op jouw pagina’s.
    Zorg ervoor dat jouw webshop accurate en relevante informatie biedt zodat vragen die bezoekers hebben beantwoord worden. Uit onderzoek is gebleken dat uit 850.000 vragen die in zoekmachines worden gesteld, 19% een featured snippet als eerste resultaat toont. Je kunt je kansen ook vergroten door definities van bepaalde woorden en producten te tonen op jouw pagina’s, aangezien Google websites met een correcte definitie waardeert en eerder als featured snippet toont. 
  • Kort maar krachtig. 
    Featured snippets zijn fragmenten, bedoeld om zoekers een kort en duidelijk antwoord te geven. Zorg ervoor dat jouw teksten een vraag kunnen beantwoorden in twee of drie zinnen.
  • Blijf objectief. 
    Probeer zo min mogelijk gebruik te maken van je eigen merknaam en mening. Op het moment dat je gebruik maakt van algemene termen verhoog je de kans op het verkrijgen van een featured snippet. Als voorbeeld; “appels” worden eerder gebruikt dan “Boer Pim Appels”.
  • Een nette opmaak voor een beter resultaat. 
    Ook handig om over na te denken als je jouw teksten optimaliseert, maak gebruik van H2 en H3 tags! Hartstikke simpel om toe te passen en het kan een groot verschil maken.

Het optimaliseren van je webshop is een on-going process waarbij je blijft leren en proberen. En neem ook een kijkje op deze blog voor meer copywriting tips.

Moet je in de top 10 staan om een featured snippet te krijgen?

Eerder hebben we ook al genoemd dat Google de eerste tien zoekresultaten als de beste en meest betrouwbare ziet, daarom gebruiken zij in de meeste gevallen een van deze websites om uit te lichten in een featured snippet. Zo’n 99,58% van de featured snippets bestaat uit resultaten die al in de top 10 staan. 

Wat goed is om te weten, is dat wanneer je een featured snippet in bezit hebt, de organische ranking verdwijnt. Sinds januari 2020 herhaalt Google dezelfde link niet meer in de zoekresultaten, wanneer deze een featured snippet heeft. Als de featured snippet niet meer in jouw bezit is, dan komt de organische ranking weer terug.

Sta je niet op de eerste pagina? Geen zorgen, het optimaliseren van je webshop en content is een on-going proces. Probeer vooral de tips die wij hierboven hebben gegeven toe te passen. En anders, wij helpen je graag!

Kan je betalen voor een een featured snippet?

Heel simpel: nee, je kunt niet betalen voor een featured snippet. Hartstikke fijn natuurlijk, want hierdoor krijgen ook geweldige websites en bedrijven met een minder groot budget de kans om hun zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten met een featured snippet. 

Het analyseren van jouw featured snippets

Het kan dat jouw pagina een featured snippet heeft zonder dat je dat door hebt. Je kan het gemakkelijk te weten komen met SEO-tools zoals SEMrush en Ahrefs. Deze tools laten niet alleen zien of jouw pagina als featured snippet gebruikt wordt, maar analyseert jouw snippet ook.

Beide services bieden vergelijkbare tools, en op basis van jouw persoonlijke voorkeur kun je kiezen voor Ahrefs met haar duidelijke overzichten en gebruikersvriendelijkheid of juist voor SEMrush aangezien deze tool voor featured snippets ontzettend veel informatie geeft over jouw keywords.

SEMrush

SEMrush biedt verschillende services aan om jouw webshop te analyseren en biedt suggesties aan voor het optimaliseren ervan. Zij hebben een aantal tools zoals keyword research, content marketing, rank tracking en meer. Een van de interessante tools in de toolkits van SEMrush is de ‘Tracking featured snippets’. Hiermee krijg je een rapport met daarin belangrijke details zoals het aantal target keywords op jouw webshop die al een featured snippet hebben, hoeveel featured snippets jouw webshop heeft en welke opties er zijn om jouw webshop zo te optimaliseren om eerder in aanmerking te komen voor (meer) featured snippets.

Ook biedt SEMrush in ‘Organic Research’ een blok aan waarbij zij alle SERP features uitlichten. Hierbij kan je duidelijk zien hoeveel featured snippets jij bezit. In deze handleiding vertellen ze verder hoe je alle SERP features, waaronder featured snippets, kan analyseren.

Ahrefs

Ahrefs biedt ook een complete SEO toolkit aan, met daarin meerdere tools om jouw webshop te analyseren en suggesties voor het optimaliseren. De Ahrefs’ Rank tracker geeft je alle data die je nodig hebt voor in totaal wel 13 verschillende features, zoals featured snippets, site links, ‘mensen vragen ook’, video’s en nog veel meer. Je kan hierbij ook de specifieke zoektermen zien waarop jij een featured snippet hebt. In deze handleiding legt Ahrefs verder uit hoe dit werkt.

Toch liever geen featured snippet?

In sommige gevallen ben je een van de gelukkigen die al een featured snippet voor een of meerdere keywords heeft. Misschien maak je dan zorgen over het feit dat mensen niet meer doorklikken naar jouw antwoord als de zoekmachine alle informatie al geeft. Je kunt er voor kiezen om featured snippets te blokkeren voor jouw webshop. Dit kan je doen door een meta tag toe te voegen. Deze code zorgt ervoor dat jouw pagina’s niet gebruikt worden als featured snippet en andere snippets in een zoekmachine.

<meta name=”Googlebot” content=”nosnippet”>

Om optimaal te profiteren van de organische vindbaarheid van jouw webshop, is het verstandig om de snippet niet te blokkeren. In 2020 is onderzocht wat er gebeurd wanneer pagina’s die een featured snippet hebben (of hiervoor in aanmerking komen) de eerder genoemde meta tag krijgen. Hieruit blijkt dat na het toevoegen van de meta tag websites over het algemeen een groot aantal bezoekers verliest, wel zo’n 12%.

Featured snippets, een uitdaging die het waard is!

Featured snippets kunnen jouw webshop de boost geven die je nodig hebt. Niet alleen staat jouw link helemaal bovenaan in de zoekresultaten (zelfs boven het eerste organische zoekresultaat!) met een featured snippet, maar wordt ook je CTR en zichtbaarheid verhoogd. 

Ondanks je niet zelf een featured snippet kunt toevoegen zijn er genoeg manieren om jouw webshop te optimaliseren om in aanmerking te komen voor een featured snippet. Denk aan aanpassingen in je webtekst, jouw keywords en het investeren in je SEO. De voordelen van deze felbegeerde positie zijn benoemingswaardig. Dus ga vandaag nog aan de slag met de tips hierboven genoemd of neem contact op met ons team voor persoonlijk advies!


Onderzoeken:
Ahrefs’ Study Of 2 Million Featured Snippets: 10 Important Takeaways – Ahrefs
How To Optimize for Google Featured Snippets [Research] – Semrush
What We Learned From Analyzing 1.4 Million Featured Snippets – Moz
How to Optimize Your Content for Google’s Featured Snippet Box – Hubspot
SEO For Featured Snippets Leads To Big Gains – Search Engine Land

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.