Rich snippets: wat zijn het en wat levert het op?

Lucia Franse
Lucia Franse 16-08-2022

Dat je veel tijd en aandacht besteedt aan het optimaliseren van jouw webshop, geloven we graag. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website meteen in het oog springt in de zoekresultaten zoals die van Google? Rich snippets zijn het antwoord.

Wat is een rich snippet?

Snippet betekent ‘fragment’ in het Nederlands. En wat maakt deze fragmenten nu zo ‘rich’, ofwel waardevol? Rich snippets geven de bezoeker net een beetje extra waardevolle informatie over jouw website in de zoekresultaten. Daardoor springt jouw webshop eerder in het oog.

Naast de gebruikelijke meta titel, meta description en URL die in de zoekresultaten worden getoond, zorgen rich snippets dus voor extra informatie. Denk hierbij aan product of webshop reviews d.m.v. sterren, een recept met foto of zelfs een video. Deze resultaten met snippets worden ook wel rich results genoemd.

Door het gebruik van rich snippets biedt Google haar bezoekers een betere gebruikerservaring, ofwel UX. Dit is allemaal ideaal voor de bezoeker, want die kan sneller het antwoord vinden op zijn vraag. Daarnaast kunnen ze ook bepalen of het zoekresultaat hen vraag verder zal beantwoorden. Wat kunnen rich snippets betekenen voor jouw webshop?

Verhoog het rendement uit je vertoningen met een hogere CTR!

Een zoekresultaat met rich snippets valt op, laat relevante informatie zien en trekt de aandacht. Precies wat je nodig hebt om er voor te zorgen dat een bezoeker op jouw link klikt, door naar jouw webshop. Het voordeel van deze snippets zijn dat je niet perse een hoog zoekresultaat nodig hebt om ze te verkrijgen, je voegt ze namelijk zelf toe met structured data.

Hoe meer (be)zoekers op jouw link klikken, hoe hoger de Click Through Rate is. De CTR geeft de verhouding aan tussen hoe vaak bezoekers jouw zoekresultaat zien en hoeveel er ook daadwerkelijk op klikken. Een rich snippet heeft gemiddeld een CTR van 58%, terwijl bij normale resultaten zo’n 41% doorklikt. Wow!

Dus waarom je zeker zou moeten overwegen om rich snippets aan jouw website toe te voegen? We hebben de voordelen op een rijtje gezet:

  • Trek direct de aandacht van de bezoekers in de zoekresultaten, zoals die van Google.
  • Maak jouw zoekresultaat zo aantrekkelijk dat bezoekers sneller op jouw URL klikken.
  • Licht relevante informatie duidelijk uit, naast je gewoonlijke meta titel en description. Dit bepaal je allemaal zelf.
  • Informeer Google over de relevante informatie op jouw webshop en zorg ervoor dat Google jouw webshop beter weergeeft.
  • Verhoog je kans op een betere CTR en zelfs een betere Google Ranking.
  • De extra informatie die een rich snippet toevoegt aan jouw URL kan er voor zorgen dat bezoekers jouw zoekresultaat als betrouwbaar(der) beoordelen.

Wat is een featured snippet?

De namen lijken erg op elkaar, maar een rich snippet is zeker niet hetzelfde als een featured snippet. Een featured snippet laat een uitgebreid stukje tekst of opsomming van een website zien. Dit stukje geeft antwoord op de vraag die de bezoeker aan de zoekmachine heeft gesteld. Deze snippet wordt een Google samenvatting of dus een featured snippet genoemd en zijn afkomstig van vermeldingen in online zoekopdrachten. De automatische systemen van Google bepalen of een pagina een goede samenvatting heeft voor een specifieke zoekopdracht.

Als een bezoeker op jouw featured snippet klikt worden ze direct naar datzelfde fragment op jouw website gestuurd, dit zonder dat zij zelf nog hoeven te scrollen en moeten zoeken naar het volledige antwoord. In het geval dat de browser van de bezoeker deze functie nog niet ondersteunt worden ze direct naar het begin van de pagina met het fragment gestuurd.

Een featured snippet wordt ook wel de zogenaamde positie 0 genoemd, omdat hij zelfs boven de organische zoekresultaten staat. Een ander soort featured snippet is de ‘answer box’ of in het Nederlands ‘Mensen vragen ook’. Dit staat vaak op positie 2 of helemaal onderaan de pagina.

Maar zo’n featured snippet voor jouw pagina krijg je niet zomaar. Dit wordt volledig door Google bepaalt, het is afhankelijk van de informatie die op jouw webshop staat en hoe deze informatie scoort bij Google. Een featured snippet heeft potentieel veel voordelen, zoals:

  • Meer verkeer naar jouw webshop
  • Verhoogt vertrouwen in jouw site

Dus zorg ervoor dat jouw pagina er tip top uitziet met feiten, een gedetailleerde goed leesbare tekst met de juiste HTML opmaak. Op deze manier maak je meer kans om een featured snippet voor jouw pagina te krijgen!

Echter, er zijn marketeers die zeggen dat een ‘zero-click-result’, een featured snippet, een nadelig effect heeft op jouw CTR. Doordat het zoekresultaat al direct de juiste informatie laat zien, hoeft de zoeker niet verder te klikken naar jouw website. Andere marketeers zijn het daar niet mee eens en zeggen dat mensen altijd meer informatie willen lezen en zien het ook als een stuk branding. Dit is omdat een featured snippet een stuk groter is dan een normaal zoekresultaat. 

Het is mogelijk om featured snippets te blokkeren, lees hiervoor meer over in de handleiding van Google.

Verschil tussen rich snippet en featured snippet

Hoewel zowel de rich snippet als featured snippet een fragment van jouw webshop in de Google zoekresultaten laat zien, is er een groot verschil. Zoals eerder uitgelegd laat de featured snippet een uitgebreid tekst fragment van jouw webshop zien als antwoord op de vraag van de bezoeker. Een rich snippet laat daarentegen extra informatie zien bij jouw normale zoekresultaat door middel van structured data die je zelf toevoegt. Naast de gebruikelijke meta titel, meta description en URL, voegt de rich snippet andere relevante details toe. Denk hierbij aan beoordelingen, voorraadinformatie, verkoopprijs, een carrousel met foto’s, een recept, een stappenplan of een FAQ sectie. 

De verschillende soorten rich snippets

Een rich snippet kan dus een groot effect hebben op het zoekgedrag van bezoekers. Een rich snippet trekt de aandacht en kan er voor zorgen dat de bezoeker eerder op jouw URL klikt. Dit kan resulteren in een nieuwe potentiële klant. Maar welke rich snippet is voor jouw webshop het meest relevant?

Er zijn dus verschillende soorten rich snippets, iedere variant is bedoeld voor een bepaald type pagina. De juiste rich snippets aanbieden bij Google doe je door de pagina te voorzien van de juiste structured data, hoe je dat toevoegt leggen we later in dit artikel uit.

Het assortiment rich snippets bestaat uit verschillende soorten:

  • Article
  • Breadcrumb
  • Course
  • Event
  • Fact check
  • FAQ
  • How-to
  • Job posting
  • Local business
  • Logo
  • Movies
  • Product
  • Recipe
  • Review snippet
  • Video

Hieronder leggen we verder uit welke rich snippets het meest relevant zijn voor e-commerce én ook welke het meest worden gebruikt door onze klanten. Maar daarnaast zijn er uiteraard ook nog andere snippet-opties om uit te kiezen. Wil je meer weten over een bepaalde rich snippet en/of de opties voor jouw webshop? We kijken graag met je mee.

Article

Heeft jouw webshop een aantal interessante blogs of schrijf je wekelijkse updates over de nieuwste innovaties in jouw branche? Dan is de article snippet een goede keus. Deze rich snippet kun je op twee manieren gebruiken.

Ten eerste de AMP (Accellerated Mobile Page) met structured data, het zoekresultaat laat dan jouw blogs zien in de ‘Top Stories’ carrousel, inclusief jouw headline tekst en foto. Door de komst van de Core Web Vitals heeft Google laten weten dat een AMP pagina niet meer noodzakelijk is om te tonen in het ‘Article’ en ‘News’ carrousel. Er wordt ook geen speciaal icoon meer getoond bij AMP pagina’s, wat eerst wel was. Wat zijn de Core Web Vitals en waarom zijn ze ineens zo belangrijk? Wij leggen het je allemaal uit in deze blog!

Je kunt ook kiezen om de pagina ‘gewoon’ te verrijken met structured data. Hiermee leert Google meer over wat er op jouw pagina staat en je beheert zelf wat er getoond wordt in de titel, tekst, foto’s en publicatiedatum.

Breadcrumb

Breadcrumb, ofwel broodkruimel, is een van de kleinste rich snippets. Deze snippet laat zien op welke pagina van jouw website de gezochte informatie te vinden is. Ook laat het de pagina URL er netter uitzien. Omdat deze informatie is opgegeven in de structured data wordt er in de zoekresultaten een mooi en duidelijk pad weergegeven. Zie het als het ‘broodkruimel pad’ dat gelopen is om tot de huidige pagina te komen. 

FAQ

De Frequently Asked Questions snippet laat een lijst zien met veelgestelde vragen van deze pagina. Met een ‘drop down’ functie worden deze onder de link weergegeven, waarbij de bezoeker op de vraag kan klikken en het antwoord meteen verschijnt in het zoekresultaat. Deze snippet heeft veel weg van de featured snippet ‘Mensen vragen ook’. Deze rich snippet kan, net als alle andere, zelf worden toegevoegd aan de door jou gekozen pagina’s. Heb je een informatiepagina of andere relevante pagina waar mensen veel vragen over stellen? Voeg een veelgestelde vragen onderdeel toe en vul dit aan met structured data. De klantvragen zijn sneller beantwoord én hierdoor zijn ze beter geholpen.

Local business

Als bedrijf ben je (hopelijk) vindbaar in Google Maps en de normale zoekresultaten. Met rich snippets kun je informatie toevoegen over je openingstijden, de locatie, prijzen en beoordelingen. Een deel van deze informatie is ook in te vullen via je My Google Business account, met deze rich snippet kan je het van nog rijkere informatie voorzien.

Product

De meest voor de handliggende rich snippet voor een webshop is vaak de product snippet. Door het toevoegen van de product snippet kan je zeker nieuwe klanten aantrekken. Wanneer mensen een bepaald product willen gaan ze zoeken. In de zoekresultaten komen ze ’toevallig’ langs jouw product die gevuld is met rich data. Deze snippet toont productinformatie, de prijs, beoordelingen/reviews, dat het product op voorraad is (of niet) en eventueel een foto. Direct in het zoekresultaat is de zoeker voorzien van nuttige informatie, dit zorgt er voor dat ze eerder op jouw resultaat klikken. Zorg er wel voor dat jouw product informatie altijd up-to-date is zodat de zoekresultaten ook echt relevant zijn. 

Recipe

Ben je naast de verkoop van je producten ook druk bezig met recepten schrijven? Met de recipe snippet worden jouw recepten aantrekkelijk in Google getoont. Als je gebruik wilt maken van deze snippet moet je zelf de nodige informatie toevoegen met structured data. Denk hierbij aan beoordelingen, kooktijd en informatie over de voedingswaarde van het gerecht. Hoe meer informatie je toevoegt, hoe beter Google begrijpt waar jouw pagina over gaat en kan tentoonstellen aan de juiste mensen met de juiste zoektermen. Hierdoor kan de zoeker sneller beoordelen of het recept juist is voor wat hij/zij zoekt. De recepten snippet is zichtbaar in zowel de web zoekresultaten als foto zoekresultaten van Google, bonus!

In mei 2016 heeft Google Rich Cards geïntroduceerd in Amerika, in maart 2017 hebben ze het wegens succes wereldwijd uitgebracht. Rich cards zijn een nieuwe manier van het weergeven van recepten en films. Deze worden bovenaan de zoekresultaten weergegeven, je kan er doorheen zoeken totdat het juiste recept is gevonden. Het heeft veel weg van het uiterlijk van de featured snippets, maar deze zijn echt zelf te beïnvloeden. Hierbij is het dus belangrijk dat de structured data op orde is!

Review snippet

Deze snippet laat niet alleen zien hoe jouw service of product scoort op de schaal van 1 tot 5, maar er kan ook een review getoond worden die geschreven is door een daadwerkelijke klant. In de zoekresultaten zijn de reviews goed zichtbaar. Uit onderzoek is gebleken dat reviews vertrouwen geven aan bezoekers en dat ze deze ook regelmatig bekijken. Dit draagt bij aan een hogere CTR.

De getoonde reviews zijn vaak een combinatie of gemiddelde beoordeling van een groot aantal reviews dat jij hebt gekregen. De review snippet wordt meestal gebruikt in combinatie met de product snippet, maar ook bij boeken, films, recepten en lokale bedrijven. Deze snippet is vaak zichtbaar in de zoekresultaten of de Google Knowledge Panels.

Video

Staat jouw webshop vol vlogs, how-to video’s of andere relevante video’s? Dan zal deze snippet zeker nog meer kijkers gaan trekken. De video snippet laat jouw video zien, met de optie om de video meteen af te spelen zonder door te klikken naar jouw webshop en/of kanaal. Je kunt zelf informatie toevoegen zoals een video beschrijving, een thumbnail URL, publicatie datum en videolengte. De resultaten kunnen zichtbaar zijn in de normale zoekresultaten, video zoekresultaten, afbeelding zoekresultaten en Google Discover.

Er zijn vier verschillende video verrijkingen die rich snippets bieden: LIVE badge, key moments, video host carrousel, learning video. Lees hier meer over de verschillende soorten video snippets en ontdek welke het beste bij jouw webshop passen!

Hoe krijgen mijn pagina’s ook rich snippets?

Rich snippets zijn niet meer weg te denken uit de zoekresultaten en al helemaal niet meer het optimaliseren van de organische zichtbaarheid en vindbaarheid. Maar hoe voeg je nu een bepaalde rich snippet toe aan jouw pagina’s? 

Wat is structured data?

Rich snippets voeg je toe door structured data markup aan de pagina’s op je website toe te voegen. En wat is dan die structured data? Het is een code die jouw bezoekers niet zien maar die wel gelezen wordt door Google en andere zoekmachines. Deze markup plaats je in de HTML van de pagina waardoor een zoekmachine meteen weet waar relevante informatie op jouw website staat.

Afhankelijk van de snippet die bij jouw pagina past, zijn er standaard elementen (zoals voorraadinformatie, beoordelingen, stappenplannen, foto’s en/of video’s) die aan de pagina toegevoegd moeten worden. Google verwerkt de structured data en zo verschijnt jouw informatie als snippet in de zoekresultaten.

Structured data toevoegen

Er zijn verschillende manieren om deze structured data aan jouw webshop toe te voegen. Hieronder zullen we kort toelichten wat jouw opties zijn, maar uiteraard is Hypershop als expert in Magento 2 meer dan bereid om jou hierbij te ondersteunen of volledig te ontzorgen. Er zijn drie verschillende manieren die het meest worden gebruikt voor het toevoegen van rich snippets:

  1. JSON-LD, is een stukje Javascript data dat je toevoegt per relevante pagina en word over het algemeen beschouwd als de snelste manier om rich snippets toe te voegen. 
  1. Microdata, anders dan de JSON-LD, vraagt om het toevoegen van extra informatie per HTML regel. Omdat je op deze manier meerdere codes per HTML tekst moet toevoegen, kost het meer tijd om jouw rich snippets te implementeren. 
  1. RFDa staat voor Resource Description Framework in Attributes, en vraagt net als Microdata om stukjes extra informatie in jouw HTML regels.

Hoewel het toevoegen van rich snippets simpel klinkt, is het wel belangrijk dat je bekend bent met programmeren om te voorkomen dat je fouten maakt.

Structured data toevoegen in Magento 2 voor de rich snippets

Je kunt rich snippets aan jouw Magento webshop toe (laten) voegen met een extensie. Afhankelijk van de extensie, wordt er gezorgd dat de structured data juist wordt toegevoegd aan de pagina’s. De meest populaire extensies voor een Magento webshop zijn de Magmodules Rich Snippet Suite en de Amasty Google Rich Snippet.

De Magmodules Rich Snippet Suite kost zo’n €65,- per jaar en is in staat om de producten-, website-, local business rich snippet toe te voegen aan jouw Magento webshop.

De Amasty Google Rich Snippet extensie belooft hetzelfde als bovenstaande en kost zo’n €145,- per jaar. Deze extensie biedt ook de optie om de breadcrumb-, categorie-, social profile-, data preview-, image- en search input rich snippets toe te voegen aan jouw webshop. Ook kan de premium versie van de Amasty extensie je een preview geven van de geïmplementeerde snippet voordat je hem publiceert, via de Magento microdata preview, zodat het er zeker weten tiptop uit ziet. Daarnaast biedt deze extensie de optie om een searchbar aan jouw link toe te voegen zodat bezoekers vanaf de SERP al op jouw website verder kunnen zoeken naar andere producten. 

Tegenwoordig heeft Google Afbeeldingen de optie om te zoeken via badges en dit is meegenomen in de Amasty Google Rich Snippet. Bezoekers kunnen nu op alle manieren snel jouw producten vinden. 

Wij zijn altijd bezig met ontwikkelen en doorontwikkelen. Zo bestaat Hyperstack uit een collectie van modules en vertrouwde extensies waar de ultieme shopping ervaring voorop staat. Als je voor Hyperstack kiest is je webshop al voorbereid op rich snippets. Ook heeft het de nodige uitbreidingen van de Magmodules Rich Snippet Suite module voor maximale flexibiliteit en resultaat. Heb je vragen over onze Hyperstack, ons team staat klaar om al jouw vragen te beantwoorden of ervaar het zelf!

Test of rich snippets worden ondersteunt

Nadat je de rich snippets hebt toegevoegd aan je webshop of het hebt laten doen door onze specialisten, is het belangrijk om je rich snippets te testen. Wordt jouw structured data goed gelezen door de zoekmachines en levert het de gewenste snippet op? Er zijn verschillende tools online beschikbaar die je kunnen helpen met het testen van jouw implementatie.

De meest gebruikte en simpele tool is van Google zelf, de Test Rich Results is puur en alleen ontwikkeld om rich results te testen. Je kan een URL testen of een stuk code. Ook kan je kiezen of je de resultaten van de Googlebot voor smartphone of desktop wilt zien. Je kan hier zien of er iets niet goed gaat en hoe de rich snippet eruit zal zien. Je kunt je webshop pagina’s zo vaak testen als je wilt!

Hoe presteren die rich snippets?

Je kan op meerdere manieren analyseren hoe de rich snippets presteren in de SERP. SERP staat voor Search Engine Result Page, dit is de zoekmachine resultaat pagina. Een leuke afkorting voor eigenlijk gewoon de pagina met alle zoekresultaten. Wij leggen twee manieren uit hoe je de rich snippets op de SERP kan analyseren:

  • Google Search Console
  • Ahrefs, Semrush of andere SEO tools

Google Search Console

De eerste mogelijkheid is in Google Search Console. GSC is een gratis tool van Google waar je op een makkelijke en duidelijke manier de indexeringsstatus, positie en zichtbaarheid van de pagina’s van jouw webshop kan monitoren en onderhouden.

Aan de linkerkant is er een sidebar met een drop down ‘Optimalisaties’. Onder dit kopje vind je verschillende rich snippet mogelijkheden die jouw webshop heeft. Denk hierbij aan recepten, broodkruimels of reviews. Klik op één van rich snippet opties, hier zie je welke URL’s de betreffende rich data bevatten en/of eventueel een fout bevatten.

In de drop down ‘Prestaties’ kan je navigeren naar ‘Zoekresultaten’. Hier kan je zien hoe jouw webshop presteert in de zoekresultaten. Onder ‘Zoekopmaak’ is te zien voor welke soorten zoekopmaak jouw site in aanmerking komt én hoeveel vertoningen / kliks dat oplevert.

Wil je liever filteren op een specifieke zoekopmaak, zoals product resultaten, en zien hoe de URL’s met de betreffende zoekopmaak presteren? Klik dan bij je filters de zoekopmaak aan die je wilt bekijken.

SEO tools als SEMrush, Ahrefs en dergelijke

SEMrush en Ahrefs zijn beide een all-in-one SEO tool voor het analyseren van de online zichtbaarheid van jouw webshop. We zullen hier kort uitleggen hoe je in beide tools de rich snippets kunt meten.

In SEMrush kan je een Site Audit uitvoeren. Er wordt een crawl van jouw complete webshop gedaan waaruit issues naar voren komen zoals problemen met de de crawlbaarheid, content, links en de code. Hierin wordt ook gekeken naar de structured data: is de juiste opmaak toegepast en kan Google die goed lezen?

Na het uitvoeren van de Site Audit kies je voor het onderdeel ‘Markup’, dan krijg je onderstaand scherm te zien. De rich snippets zijn opgedeeld en laten zien hoeveel jouw webshop van elk heeft. 

Je kan zelfs nog verder de data induiken. Wanneer je op de verschillende snippets klikt krijg je hier meer informatie over te zien, indien er een fout in zit krijg je ook het probleem en een beschrijving daarvan te zien. Rechts bij ‘Actions’ kan je live de resultaten testen met de tools van Google, je wordt meteen doorgestuurd. Handig!

In beide SEMrush en Ahrefs is het ook mogelijk om alle SERP features te bekijken en filteren. SERP features zijn alle zoekresultaten dat iets anders bevatten naast de traditionele blauwe link, zoals rich snippets en featured snippets.

In de SEO tools kan je bij het overzicht van de organische zoekwoorden filteren op specifieke SERP features. Bij SEMrush kleurt het icoontje van de SERP feature blauw, wanneer jouw webshop deze gebruikt. In Ahrefs wordt er een SERP overzicht getoond waar je jouw link in de zoekresultaten ziet, met eventuele features. Wil je precies weten hoe dit werkt? Ahrefs legt in dit artikel hoe het werkt en SEMrush heeft dit artikel geschreven over welke tools zij hebben voor jouw SERP research.

Wil je graag een totaaloverzicht zien van alle SERP features? Dan heeft SEMrush deze voor jou klaarstaan! In ‘Organic Research’ kan je de URL van jouw site (of die van een ander) invullen. Wanneer je naar beneden scrollt staat in een groot blok alle verschillende features weergeeft die jouw site heeft in de SERP.

Rich snippets en structured data: vergroot je zichtbaarheid!

Het is een heel verhaal en er zijn genoeg stappen om te doorlopen. Maar nu in het kort!

Rich Snippets zijn unieke codes die je kunt toevoegen aan de HTML van jouw webshop. Deze stukjes code zorgen er voor dat zoekmachines extra informatie aan jouw link toevoegen waardoor jouw webshop beter opvalt. Met een ruime keuze aan verschillende rich snippets is er voor ieder wat wils en met behulp van Hyperstack worden deze waardevolle rich snippets in een handomdraai toegevoegd aan jouw webshop.

Haal het meeste uit je webshop, zorg voor een hogere CTR en spring direct in het oog op de SERP door het toevoegen van rich snippets aan jouw webshop pagina’s. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.