Magento E-commerce Magento SEO

Metadata in de SERP

Jezelf goed presenteren in de zoekresultaten is van groot belang. Tegenwoordig bestaat de SERP (Search Engine Results Page) niet meer uit 10 blauwe links, maar ook uit featured snippets, rich snippets en advertenties. Tussen de jungle dat de zoekresultaten zijn, wil je dus graag opvallen.

Metadata vertellen de zoekmachines belangrijke informatie over hoe ze jouw webshop moeten weergeven in de zoekresultaten én aan bezoekers. Dit doen ze door middel van meta tags. In deze blog gaan we verder in op een aantal belangrijke meta tags, deze bepalen namelijk hoe jij in de zoekresultaten wordt weergegeven. 

Wat zijn metatags?

Meta tags zijn stukjes HTML code die de zoekmachines informeren over waar de webshop over gaat. Deze data, de metadata gebruiken zij om de zoekresultaten nog relevanter te maken voor de zoekers. De meta tags zijn zelf niet zichtbaar in de zoekresultaten, maar sommige data varianten wel. Wij gaan verder in op de meta tags die wel zichtbaar zijn in de zoekresultaten.

Meta title, meta description en URL. Deze data schrijf je zelf, per pagina. Een pakkende titel met een goede CTA, een duidelijke omschrijving van de pagina en een goed volgbare URL. Klinkt allemaal best logisch.

Waarom zou je dan juist niet met structured data of rich snippets aan de slag gaan? Dat lijkt er tenslotte op. Meta tags zijn het begin van alles. Het is die blauwe link en die kleine beschrijving eronder. Echter moet je de metadata niet verwaarlozen met al deze opkomende diversiteit in de SERP. Uit een studie van Ahrefs is gebleken dat ongeveer 13% van alle zoekresultaten een featured snippet heeft.

Omdat de gebruiksvriendelijkheid van zoekmachines op nummer één staat voor hen zelf, kiest Google er zelf voor of ze jouw geschreven meta title en description laten zien of niet. Daarnaast herschrijft Google veel meta titels met teksten of fragmenten van jouw pagina’s zodat het volgens Google beter aansluit op de zoekopdracht van de bezoekers. Dit kan betekenen dat Google jouw meta description helemaal niet laat zien, of alleen maar een paar regels (vaak de eerste regels) tot de maximale lengte.

Naast de visuele metadata, heb je ook niet visuele meta tags zoals ‘alternative text alt text’ (IMG ALT) en robot tags (Robots). Deze niet visuele meta tags zijn niet zichtbaar voor bezoekers, in tegenstelling tot de meta description en title. Het is dus belangrijk om ook gebruik te maken van niet visuele metadata voor volledig geoptimaliseerde metadata.

Het belang van metadata voor SEO

Het is belangrijk om je webshop te blijven optimaliseren. Goede, duidelijke en passende metadata helpt daarbij. Het zorgt ervoor dat jouw zoekresultaat potentiële klanten vanuit de SERP al direct informeert over jouw services en producten. Een onduidelijke URL of een onaantrekkelijke meta description kan ervoor zorgen dat bezoekers jouw webshop niet goed begrijpen en dat wil je natuurlijk niet!

Door goede metadata aan iedere pagina toe te voegen, zorg je ervoor dat jouw pagina’s extra duidelijk en zichtbaar zijn tussen de talloze zoekresultaten. Met de juiste tone-of-voice en copy trek je ook nog eens de door jou gewenste doelgroep aan. Je meta title, description en url moeten wel goed aansluiten bij de informatie op de pagina. Als dit niet zo is verlaten mensen ook snel je pagina weer.

Meta title

De meta title, of ook wel title tag genoemd, is kort maar krachtig en geeft elke pagina van jouw webshop een unieke, aantrekkelijke titel die direct zichtbaar is in de zoekresultaten. Het klinkt zo simpel, een pakkende titel bedenken voor elke webpagina. Maar door het beperkte aantal tekens kan het soms best lastig zijn om echt op te vallen met een pakkende titel. Je eigen merknaam hoeft niet per se in de meta title genoemd te worden, aangezien deze vaak (maar niet altijd!) automatisch wordt toegevoegd. Check dit voordat je aan de slag gaat met het optimaliseren.

Tips voor het vormen van een goede meta title

Een aantal goede tips die je kunt gebruiken tijdens het optimaliseren van jouw meta titels.

  • Maximale aantal tekens. Houd het onder het maximaal aantal pixels (512, dit zijn ongeveer 70 tekens) omdat anders je titel afgebroken wordt. Hoofdletters en brede letters kunnen meer ruimte in beslag nemen.
  • Unieke titel. Zorg ervoor dat elke pagina een unieke, duidelijke titel heeft. Hiermee voorkom je duplicate content.
  • To the point. Een succesvolle meta title bestaat voornamelijk uit duidelijke to-the-point informatie en indien mogelijk een krachtterm of unique selling point.
  • Gebruik je zoekwoord in de titel. Maar voorkom keyword stuffing. 
  • Blijf consistent. Maak gebruik van jouw unieke tone-of-voice en taal die je ook in je content gebruikt. Als je voor je meta titles een totaal andere schrijfstijl of taal gebruikt kan Google dit zien als ‘valse informatie’ en ervoor kiezen om jouw titel (en dus pagina) niet te laten zien.

Meta description

De meta description ofwel beschrijving is een korte samenvatting van jouw pagina, het informeert de bezoekers over wat er op jouw pagina staat. Deze beschrijving wordt ook vaak gebruikt in snippets

Ondanks de meta description geen echte SEO waarde heeft is deze beschrijving weldegelijk belangrijk. Een goede, pakkende beschrijving kan ervoor zorgen dat bezoekers sneller op jouw webpagina klikken, waardoor jij de kans hebt op een betere CTR. 

Tips voor het schrijven van een duidelijke meta description

  • Geef de description een passende lengte. Er zit geen maximale lengte aan een description, echter moet deze wel passen op de device waar het resultaat op getoont wordt. Houd daarom maximaal 920 pixels (of ongeveer 158 tekens) aan.
  • Voorkom duplicate en lege meta descriptions. Zoals ook benoemd bij de meta title, je wilt geen duplicate content hebben want elke pagina is anders. Dit geldt ook voor niet ingevulde descriptions, je wilt namelijk de zoekers informeren waar de pagina over gaat.
  • Gebruik het zoekwoord. Een goede meta description bestaat uit je hoofd zoekwoord en/of product type, alhoewel je deze anders kunt verwoorden in je beschrijving. Voorkom hierbij keyword stuffing, dit wordt niet gewaardeerd.
  • Benoem je voordelen en CTA. Omdat de meta description tot wel 160 karakters lang mag zijn, is het slim om de voordelen van jouw webshop en een call-to-action er in te verwerken. Denk hierbij aan “voor 16:00 besteld, morgen al in huis”, “gratis verzending” en “bestel eenvoudig online” of “nu met flinke korting”. Voeg alle relevante, belangrijke informatie toe waarmee jij denkt bezoekers te kunnen overhalen om op jouw webpagina te klikken.
  • Maak gebruik van vinkjes. Een meta description hoeft niet uit lopende zinnen te bestaan, een opsomming is ook mogelijk. Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van vinkjes. Maar let goed op dat je het niet té maakt.

URL

Eigenlijk is de URL geen meta tag, maar wel een erg belangrijk onderdeel van data in de zoekresultaten. Om deze reden noemen we hem graag.

URL’s die fijn om te lezen zijn en zoekwoorden bevatten over de betreffende pagina zijn SEO vriendelijk. Daarnaast laat de URL ook het pad zien naar de desbetreffende pagina zien, dit is fijn voor de bezoekers. Een simpele en duidelijke URL structuur is dus erg belangrijk!

Tips voor kiezen van een URL

Schrijf de meest duidelijke, succesvolle URL’s met deze simpel toepasbare tips:

  • Consistency is key. Geef je website en pagina’s structuur door categorieën in te richten en hier consistent in te zijn. Elke pagina heeft een unieke titel maar de structuur is onderling hetzelfde.
  • Woorden scheiden met koppeltekens. Het aan elkaar plakken van woorden zorgt ervoor dat de URL onleesbaar wordt, zowel voor mens als de Googlebot. Scheid daarom de woorden met een koppelteken (-).
  • Geen spaties of underscores. Zoekmachines kunnen spaties en underscores (_) niet lezen, waardoor alle woorden in je URL aan elkaar verbonden worden.
  • Geen onnatuurlijke tekens. Je wilt de URL zo simpel mogelijk houden. Maak geen gebruik van letters met trema’s, emoticons en leestekens. Google kan deze bovendien niet goed lezen.

Meta keywords

Sommige mensen zijn er nog van overtuigd dat meta keywords van belang zijn. Dit zijn zoekwoorden die je in de backend van jouw webshop invult in het veld ‘Meta keywords’, maar niet zichtbaar zijn aan de frontend.

Al snel werd duidelijk dat met deze meta tag de rankings makkelijk te beïnvloeden waren. In 2009 heeft Google naar buiten gebracht dat ze deze meta keywords zijn gaan negeren, veel andere grote zoekmachines als Yahoo en Bing volgde snel. Ben je actief in de Russische en/of Chinese markt en doe je land specifieke SEO? De zoekmachines Yandex (Rusland) als Baidu (China) gebruiken nog wel meta keywords. Of het echter de tijd en moeite waard is om speciaal voor deze zoekmachines deze tag in te vullen, is de vraag.

Metadata toevoegen in je Magento 2 webshop

Tijd om aan de slag te gaan met de metadata. Als je net je Magento 2 webshop hebt opgezet, kun je alvast beginnen met een opzet van metadata toevoegingen per pagina. In de loop van de tijd, als je eenmaal rankt, kan je kijken wat de concurrentie doet en wat je doelgroep specifieker wilt. Daarmee kan je de meta’s gaan optimaliseren.

Gelukkig is het in de backend vrij simpel om zelf de metadata in te vullen, dit doe je vaak gelijk al bij het aanmaken van een pagina of product. Deze data vul je in onder het kopje ‘Search Engine Optimization’.

Om het helemaal gemakkelijk te maken kun je er voor kiezen om gebruik te maken van onze Content Enrichment tool binnen Elovate, waarbij je gemakkelijk verschillende lists kunt maken om jouw metadata te optimaliseren voor bijvoorbeeld alleen producten of juist voor categorieën (of andere specifieke eisen). Daarnaast kun je werklijsten aanmaken voor het vullen van alle meta titles en descriptions en toewijzen aan verschillende collega’s of werknemers – vele handen maken immers licht werk!

Wil je graag controleren of je meta title of description niet te lang (of juist te kort) is? Higher Visibility heeft een tool ontwikkeld waarbij je deze data invult en hij de lengte controleert op basis van pixels – en je krijgt gelijk een preview, ideaal dus!

Het optimaliseren van je metadata hoeft niet ingewikkeld te zijn

Om het meeste uit jouw Magento webshop te halen is het belangrijk om je metadata te blijven optimaliseren. Metadata zorgt er niet alleen voor dat jouw webpagina de aandacht trekt van zoekers in een zoekmachine door de duidelijke uitleg en aantrekkelijke teksten met de voordelen van jouw webshop. Het zorgt er ook voor dat zoekmachines zoals Google jouw pagina’s beter begrijpt en dus beter op een hogere positie kan tonen. Net zoals een goed boek; een pakkende titel en een aantrekkelijke beschrijving zorgen ervoor dat het de aandacht van mensen wekt. Jouw webshop laat in een oogopslag zien wie jij bent en wat je biedt.