Marzan Security: Kluisstore

Migratie, redesign en SEO optimalisaties: kluizen bestellen is niet lastig

Migratie van Magento 1 naar Magento 2 multistore én een compleet redesign. Dit is hoe KluisStore met een frisse look slaagt voor de Core Web Vitals

De klant

Marzan Security is de specialist in kluizen en brandkasten binnen de Benelux met verschillende online stores waaronder KluisStore. Met ruim 1.500 referenties van gerenommeerde internationale merken is KluisStore met recht de marktleider in de markt van fysieke waardeberging. Hypershop ondersteunt Marzan Security bij de ontwikkeling van de webshop en op gebied van SEO. Dankzij een combinatie van slimme doorontwikkeling en SEO kennis heeft KluisStore een indrukwekkende groei doorgemaakt, welke uiteraard is doorgezet op de Magento 2 webshop.

Diensten

Development, Migratie, Redesign, SEO, Strategie, UX design

Aanleiding en doelstelling

In juni 2020 is Magento gestopt met de ondersteuning van Magento 1. Om veilige en goed functionerende webshops te behouden was het noodzaak dat Marzan Security de overstap maakte naar Magento 2.

Daarnaast had Kluisstore al een lange tijd hetzelfde design, het was tijd voor iets moderners! Met het design wilden we een basis bouwen om verder organisch te groeien en daarmee ook de sitestructuur te optimaliseren.

Zo hebben we het aangepakt

De Magento 1 omgeving bevatte 6 webshops. Daarmee ook een groot aantal koppelingen en integraties voor onder andere: realtime voorraadstatussen & levertijden, ondersteuning verschillende warehouses, uitgebreide verzendmogelijkheden en meer maatwerk. In een periode van minder dan 6 maanden moesten templates en maatwerk worden overgezet op de Magento 2 basis.

Met het blanco canvas van Magento 2 bestond ook de wens om processen opnieuw te beoordelen en optimaliseren of versimpelen in de nieuwe omgeving. Daarmee hebben we vooral de productpagina’s op de schop genomen. Diverse stukken geschrapt, samengevoegd, onder een knop geplaatst en helemaal anders ingericht. Dit allemaal met de gebruikerservaring voorop.

Ons eigen ontwikkelde Vitals Thema is volledig geoptimaliseerd voor de Core Web Vitals van Google. Dit thema heeft geen overbodige code, maar wél de beste functionaliteiten en optimalisaties om maximaal te presteren. Hierdoor wordt er geprofiteerd van optimale snelheid, mogelijkheden om hoger te ranken in de zoekresultaten van Google en de beste user experience. 

Ook de blog was toe aan een fris design! We hebben gekozen om verschillende templates toe te passen per type blogpost. Zo krijgt elk type blog zijn eigen focuspunten.

Na het ontwikkelen van de wireframes en het ontwerpen van het design, zijn onze developers aan de slag gegaan met het implementeren van het nieuwe design in het Vitals Thema. Daarna wordt de webshop uitvoerig getest, zodat er voor livegang alles optimaal werkt.

Belangrijke elementen

Bij de overstap naar Magento 2 en de redesign lag de focus voornamelijk op de gebruikerservaring en de performance van de webshop. Met het Vitals Thema worden deze beide punten aangepakt. 

Naast het Vitals Thema zijn er meerdere belangrijke elementen speciaal ontwikkeld. We noemen hier enkele:

Resultaten

De webshops zijn gemigreerd naar Magento 2 met een compleet redesign en implementatie van het Vitals Thema. Bij de migratie hebben we alle content en data inclusief klantdata en orderhistorie overgenomen voor een soepele transitie met behoud van rankings.

We hebben de koppelingen met de verschillende warehouses op basis van Magento 2 herschreven en de orderflow met de verschillende transporteurs opnieuw ingericht. Daarmee is naast een mooie front-end ook een efficiënt en fijn bruikbare back-end.

De productpagina’s en categoriepagina’s zijn volledig gestript en opnieuw ingericht om ze zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Dat heeft onder andere geresulteerd in snellere laadtijden en een nog stabielere uitgangspositie voor het behouden van de Core Web Vitals score.

De Core Web Vitals resultaten

Bij een redesign (en zeker met het HYPR Vitals Thema) is de performance een centraal punt in het proces. Het Vitals Thema doet wat de naam al deels zegt: slagen voor de Core Web Vitals! Dit geldt onder andere voor de homepagina, categoriepagina’s en productpagina’s.