Wil jij meer uit je productpagina’s halen? Deze handleiding neemt je in enkele stappen mee hoe je het beste een goede productpagina en meta data opstelt of verbetert.

Inhoud:

    1. Wat betekent hoge kwaliteit voor de content van een productpagina?
    2. Verplaats je in de doelgroep
    3. Goed beschrijvende producttitel
    4. De inhoud van een goede producttekst
    5. Leesbaarheid van productteksten
    6. Copywriting regels
    7. SEO-copywriting
    8. Teksten verrijken met semantische termen
    9. Interne links gebruiken
    10. Meta data
    11. Zorg voor een duidelijke Call to Action

1. Wat betekent hoge kwaliteit voor de content van een productpagina?

Kwaliteit is voor iedereen anders, maar Google’s Search Quality Rating Guidelines is een document van 157 pagina’s, vol met richtlijnen die inzicht geven hoe Google de kwaliteit van een website of webshop definieert.

De volgende elementen spelen een belangrijke rol bij productpagina’s van hoge kwaliteit:

  • Originele en goed beschrijvende content over het product.
    Een originele beschrijving van het product helpt de bezoeker van je webshop begrijpen of het product hun probleem oplost.
  • Uitgebreide specificaties
    Specificaties zijn belangrijke beslissingspunten voor een bezoeker. Denk hierbij aan hoe snel en hoelang iets duurt en hoe krachtig het product is. Plaats de specificaties altijd in bullet points of maak een attribuut aan.
  • Goede omschrijvende meta data en urls
    De meta datavelden moet de zoeker aantrekken en vertelt de zoeker en Google iets over de inhoud van de pagina.
  • De productpagina is overzichtelijk en scanbaar
    Zorg voor een overzichtelijk en duidelijke opbouw van een productpagina. Gebruik koppen, bullet points en korte alinea’s zodat de bezoeker eenvoudig kan scannen.

2. Verplaats je in de doelgroep

Voordat je begint met het schrijven van de teksten is het belangrijk om helder te krijgen voor wie je schrijft. Denk aan hoe hun dag eruitziet. Wat ze belangrijk vinden. Hoe oud ze zijn. Tegen welk probleem ze aanlopen. Welke producten hebben ze in het verleden gekocht. En waarom.

Hoe meer je over je doelgroep weet, hoe gerichter en relevanter de teksten zullen zijn. Houdt in je achterhoofd voor wie je schrijft en laat daarnaast je schrijfstijl beïnvloeden door het doel van je tekst.

3. Goed beschrijvende producttitels

De producttitel is misschien wel het belangrijkste onderdeel op de productpagina. De titel van het product wordt als een zogenaamde H1-tag bovenaan de pagina geplaatst en komt terug in de URL. Google weegt de woorden in de H1-tag en in de URL extra zwaar bij het bepalen van de belangrijkste zoekwoorden voor die pagina. Zet daarom altijd de belangrijkste woorden in de producttitel.

Een goede producttitel wordt volgens een vast format opgebouwd:

  1. Naam van de leverancier
  2. Naam van het product/typenummer
  3. Uitvoering (Kleur, maat, kenmerk)
  4. * Beschrijvende toevoeging indien nodig (Wanneer een product van zichzelf geen duidelijke beschrijvende naam heeft, voeg dan het type product zelf of van toe)

Format: [Merk] + [Productnaam] + [Uitvoering] + [*Type product]

Voorbeelden:

  • [Slimline] [SLH12] [Staande terrasverwarmer]
  • [Wolf Garten] [TT 300 S] [Kooimaaier]
  • [Bonfeu] [Bongiano LP] [Terrashaard]

Tip: Deze opzet werkt ook het beste voor de URL. Pas aan waar nodig.

4. De inhoud van een goede producttekst

Goede productteksten zorgen zowel voor een betere vindbaarheid van je webshop als voor een boost van je conversie. Jouw producttekst moet de consument net over de streep trekken om over te gaan tot een aankoop. Productteksten schrijf je daarom ook niet ‘even’ en is het klakkeloos overnemen van de standaard productomschrijving van leveranciers uit den boze.

Een producttekst kan lastig te verzinnen zijn. Verplaats je bij het schrijven van productteksten in de schoenen van de koper. Hier volgen een aantal richtlijnen voor een uniforme en waardevolle aanpak van productteksten.

  1. Introductie product
  2. Bijzondere eigenschappen
    • De Slimline terrasverwarmer heeft een warmtebereik tot wel 50 m².
    • De grasmaaier is voorzien van een 50 liter opvangbak.
    • Ongebrande pistachenoten in dop afkomstig uit Iran.
  3. Voordelen
    • Eenvoudig te installeren/monteren.
    • Tot maar liefst 20% energiezuiniger.
    • De terrasverwarmer is voorzien van wieltjes zodat je hem makkelijk kunt verplaatsen.
    • Cashewnoten zitten boordevol goede voedingsstoffen, mineralen en vitaminen.
  4. Toepassing
    • Brand- en waterwerende kluis voor het brandveilig opbergen van documenten en digitale media.
    • Met een Samsung tablethoes bescherm jij jouw tablet tegen krassen, stoten en vallen.
    • Gardena cirkelsproeier is geschikt voor de gelijkmatige beregening van uw gazon.
  5. Specificaties (bij voorkeur via attributen)
    • Kleur
    • Materiaal
    • Afmetingen/Maat
  6. Urgentie*

*Vaak heb je maar een bepaalde oplage van een product. Vermelden hiervan kan de extra trigger zijn voor mensen om direct tot een aankoop over te gaan in plaats van te wachten. Bijv.: Limited Edition, Beperkte oplage, Laatste voorraad, etc.

Short description
Omschrijf in maximaal 3 zinnen het product kort en benoem daarin het belangrijkste, zoals toepassing en voordelen.

Full description
Hier vermeld je alle overige info op een nette gestructureerde manier. Zie punt 5 voor meer toelichting.

Hoe duurder het product, hoe meer aandacht de tekst verdiend. Goedkopere producten vragen minder overtuigingskracht dan duurdere producten. Besteed meer aandacht aan voordelen en selling points verzinnen. Ben je niet de goedkoopste? Vermeld dan andere redenen waarom de lezer toch bij jou moet kopen.

Tip: Kun je echt niks meer over het product verzinnen? Vertel dan iets meer over het merk. Waar komt het vandaan? Hoe wordt het gemaakt? Is het nieuw op de NL-markt?

5. Leesbaarheid van productteksten

Je wilt niet alleen teksten schrijven die de juiste informatie bieden, maar ook dat de informatie op de juiste manier wordt overgebracht. Als de informatie op de goede manier wordt aangeboden, is de lezer sneller bereid om verder te lezen en de belangrijkste informatie eruit te filteren.

Google weet daarentegen dat bezoekers van een webshop het liefst binnen enkele seconde de juiste informatie moet kunnen vinden. Ook voor Google is het dus van belang dat de productteksten leesbaar zijn. Wij geven je graag wat tips, welke Google tevens in het algoritme meeneemt.

Gebruik korte zinnen
Gebruik gemiddeld 10 woorden per zin. Deel zinnen op wanneer ze te lang worden. Wees je bewust van koppeltekens en woorden zoals een komma en het woordje ‘en’.

Gebruik bulletpoints voor opsommingen
Dit creëert rust en overzicht. Bulletpoints gebruik je met namen voor specificaties. Het gebruik van bulletpoints correleert zeer hoog met betere rankings, puur omdat het structuur aanbrengt en de leesbaarheid verhoogt.

Gebruik korte alinea’s
Ga uit van 3 à 4 regels per alinea. Hiermee voorkom je dat de lezer al afhaakt voordat hij ook maar is begonnen. Dit geldt voor desktop, maar juist ook op mobiel zorgt dit dat de content prettig leesbaar en overzichtelijk blijft.

Gebruik H2 subkopjes
Subkopjes zijn rustpunten en verhogen de leesbaarheid van een tekst. Een subkopje gebruik je om het onderwerp van de volgende sectie in te luiden. Zoekwoorden in een H2 kopje hebben SEO-waarde evenals het verbeteren van de leesbaarheid. Begin je full description daarom met de productbenaming in H2

Meer tips voor leesbare webteksten: https://www.royishak.nl/leesbaarheid/

6. Copywriting regels

Bij het schrijven van webteksten, wil je dat de lezer de tekst ook begrijpt. Houdt het daarom zo simpel mogelijk, zonder moeilijk en onbegrijpelijk vakjargon. Schrijf de teksten zo actief mogelijk. Niemand zit te wachten op droge productteksten.

Er zijn vier absolute regels:

  1. Schrijf zonder spelfouten
    Spelfouten kosten je de kop. Het oogt onprofessioneel en kan killing voor je conversie zijn. Controleer je tekst na het schrijven daarom altijd op spelfouten.
  2. Schrijf grammaticaal correct
    D’s en t’s, bezittelijk voornaamwoorden, die, dat of welke. Ook grammatica fouten ogen onprofessioneel waardoor de producttekst door de lezer lager wordt gewaardeerd.
  3. Vermijd twijfelwoorden
    Je doel is om de bezoeker te overtuigen, niet om aan het twijfelen te brengen. Vermijd woorden als ‘kunnen’, ‘wellicht’, ‘misschien’ enz.
  4. Structureer elke tekst
    Zie paragraaf 5 voor tips over de opbouw van een producttekst.

Buiten dat is het juist de emotie die verkoopt. Enthousiasme is aanstekelijk, ook op het scherm.

Uiteraard hebben we het over zelf schrijven. Copy pasten van leveranciers teksten is dodelijk voor de rankings en kwaliteit van een productpagina.

7. SEO Copywriting

In eerste instantie schrijf je webteksten voor de bezoeker van je webshop. Met nuttige teksten zet je de bezoeker aan tot conversie. Echter is het wel verstandig om rekening te houden met de zoekmachines. Als je geschreven content niet gevonden wordt via zoekmachines, dan heb je grote kans dat het nauwelijks iets oplevert.

Bij het optimaliseren van je webteksten komt een stukje SEO-copywriting om de hoek kijken. Een SEO-tekst bevat simpelweg de juiste termen en is nuttig voor de bezoeker. Focus op het geven van een aantrekkelijke en uitgebreide omschrijving en je bent al een heel eind.

De kunst van SEO-copywriting is niet alleen om waardevolle en overtuigende teksten te schrijven, maar ook om hiervoor te ranken binnen de zoekmachines. Wat uiteindelijk leidt tot meer vindbaarheid, verkeer en transacties. Gelukkig gaan deze twee aspecten in de praktijk steeds beter samen.

Optimaliseer met gerelateerde zoekwoorden
Je webteksten optimaliseren met zoekwoorden betekent niet dat je meteen de hele tekst moet vol proppen met zoekwoorden. Je teksten volproppen met zoekwoorden is sinds 2013 verleden tijd.

Met de komst van Google Hummingbird kan Google de zoekopdrachten steeds beter begrijpen. Deze update heeft het voor Google mogelijk gemaakt om zoekwoorden en onderwerpen die als vraag of volledige zin zijn ingevoerd te begrijpen. Zoekresultaten worden gerangschikt en naar relevantie beoordeelt. Betere content wordt beloond en kwaliteit staat boven kwantiteit.

Longtail vs. shorttail zoekwoorden
Ranking op zoekwoorden met een hoog zoekvolume is niet makkelijk. Concurrentie richt zich over het algemeen op de zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Zie dan nog maar eens een weg te vinden naar de eerste pagina.

Verrijk je webteksten met longtail zoekwoorden. Het hoofdzoekwoord van een productpagina is vrijwel nooit een shorttail term. Bezoekers die via een longtail zoekwoord op jouw webshop komen, zijn gerichter op zoek en zullen een langere tijd op een pagina doorbrengen. Bovendien dragen de longtail zoekwoorden het algemene zoekwoord in zich en zal dit een positief effect hebben op je shorttail zoekwoorden.

Zoekwoorddichtheid: met mate
In enthousiasme kan je nog weleens bepaalde zoekwoorden rijkelijk gebruiken. Google heeft er een hekel aan! Het leest onprettig en wordt aangemerkt als overoptimalisatie. SEO is bedoeld om een bezoeker zo snel mogelijk relevante informatie te laten vinden. Het inzetten van SEO ‘trucjes’ is niet meer in het belang van de bezoeker.

Zoekmachines zijn slim. Maak daarom gebruik van natuurlijk taalgebruik. Gebruik beschrijvende termen in de titel, url en meta data op een natuurlijke wijze door de tekst en vergeet keyword density. Overmatig gebruik van zoekwoorden zal juist een averechts effect hebben. Het kan zowaar een lagere positie in de zoekresultaten tot gevolg hebben. Kortom: vergeet zoekwoorddichtheid!

8. Teksten verrijken met semantische termen

Gebruik varianten, synoniemen en vertaalde uitdrukkingen indien mogelijk. Door verschillende varianten te gebruiken krijgen zoekmachines een beter begrip van het onderwerp en context.

Voorbeelden:

  • Heater / terrasheater / terrasverwarmer
  • Buitenhaarden / Buitenkachel
  • Beregening / Bewatering

Gebruik de Nederlandse vertaling indien het een Engelse naam betreft of andersom.

Gebruik voor inspiratie deze autosuggestie tool op basis van de Google suggesties: www.keywordtool.io

9. Interne links gebruiken

Internet staat vol met links. Voor Google voegen links waarde toe aan de pagina waarnaar wordt gelinkt. Het verbetert de gebruikerservaring en geeft de zoekmachines een idee wat het onderwerp van de pagina is. Het helpt dus om de zoekers de meest relevante content te laten zien.

Wees spaarzaam met het gebruik van interne links in productbeschrijvingen. Gebruik andere elementen zoals gerelateerde producten om de gebruiker te helpen met vergelijken en navigeren.

10. Meta data

De meta datavelden worden door zoekmachines gebruikt om het zoekresultaat op te bouwen. Hierin zijn drie elementen van belang die bij de pagina horen:

  1. De meta title
  2. De URL
  3. De meta description

De meta title
De meta title heeft een maximale lengte van 512 pixels. Dit staat gelijk aan maximaal 70 karakters. Hoofdletters zijn groter en verminderen het aantal karakters.

Hanteer hetzelfde titel format voor een goede omschrijvende titel en vul deze aan met een krachtterm of selling point indien mogelijk. Hiermee onderscheid je jouw titel van de 100 andere exacte keyword titles. Ben je bijvoorbeeld de enige met gratis verzending? Vermeld dit dan als USP in je meta title.

De meta title wordt over het algemeen automatisch aangevuld met de domeinnaam. Deze hoef je niet zelf te verwerken.

Indien je moet kiezen tussen het afbreken van de titel en een extra relevante zoekterm of USP verwerken, kies dan voor het laatste. De merknaam staat altijd nog in het domein.

De URL
Belangrijk: Een URL moet altijd uniek zijn. Vul deze daarom eigenlijk altijd als eerste in. Pas op met dupliceren binnen bijv. Magento.

De URL-key baseer je op de titel met – i.p.v. spaties. Deze vul je evt. aan met extra informatie die relevant kan zijn. Soms kun je in de URL nog een beetje spelen met extra toevoegingen die je titel te lang zouden maken.

Gebruik liever geen underscores ( _ ) in URL’s. Underscores worden niet (goed) als spatie gelezen en verbinden alle woorden tot één slecht begrijpbare URL voor zoekmachines.

Gebruik geen accenten, leestekens en parameters in de URL. Dit maakt URL’s makkelijker leesbaar en deelbaar.

Vermijd lidwoorden en koppelwoorden in de URL zoals ‘de’, ‘het’, ‘een’, ‘en’

  • Auto’s = auto-s
  • Privé = prive
  • Moët & Chandon champagne = moet-chandon-champagne

De meta description
De meta omschrijving wordt getoond wanneer deze matched met de zoekopdracht. Het kan dus voorkomen dat hij niet wordt getoond.

De maximale lengte voor een meta description is 300 karakters. (Voor december 2017 was dit nog 156 karakters

De meta description heeft geen SEO-waarde, maar draagt wel bij aan de Click Through Ratio. Daarom loont het toch om hier goed mee om te gaan en te zorgen dat jouw resultaat opvalt.

Meta description opzet

  1. Gebruik de elementen uit de titel met het hoofd zoekwoord/product type in de meta description. Dit hoeft niet exact te matchen.
  2. Gebruik bijvoeglijke naamwoorden/eigenschappen om het product te verkopen zoals hip, uniek, origineel, stijlvol etc.
  3. Benoem een of meer voordelen van de webshop zoals ‘voor 16:00 uur besteld, morgen in huis’, ‘gratis verzending’ (bij product boven de 50 eu),
  4. Verwerk een call to action indien je ruimte over hebt zoals ‘Bestel voordelig online’, ‘Bekijk deze aanbieding’

Voorbeeld meta description product Slimline staande terrasverwarmer SLH12

Tip: gebruik dit tooltje om te checken hoe jouw zoekresultaat er uit komt te zien. http://www.seomofo.com/snippet-optimizer.html

Tip: Gebruik iconen zoals een vinkje om voordelen te benoemen en op te vallen. Deze kan je knippen plakken vanuit http://www.copypastecharacter.com/ (*niet te gek maken, anders wordt het spammy).

Meta keywords
Meta keywords hebben geen waarde meer voor SEO. Het invullen is niet nodig, maar kan handig zijn als er meer mensen het beheer doen.

Het invullen van de zoektermen kan als geheugensteuntje worden gebruikt zodat men dat niet opnieuw hoeft uit te zoeken.

11. Zorg voor een duidelijke Call to Action

In de online marketingwereld is het doel om klanten te motiveren met krachtige Call to action. Het woord ‘Call to Action’ zegt het eigenlijk al, een oproep tot actie. Je wilt dat de bezoeker van je webshop overgaat tot het kopen van een product, het inschrijven voor een nieuwsbrief of doorklikken naar een landingspagina. Een Call to Action is vrijwel altijd een button met tekst of een afbeelding.

Een aantal tips hoe jij voor een goede Call to Action zorgt:

  • Gebruik actieve zinnen.
  • Pas een duidelijk Call to Action toe die past bij het doel van de pagina.
  • Vermijd zwakke woorden als ‘kunnen’, ‘zullen’en ‘worden’.
  • Tover met tijd. Toon de actuele voorraad of gebruik woorden als ‘nu’, ‘direct’, ‘meteen’ enz.
  • Zorg dat de Call to Action opvalt met contrast en plaatsing.
  • Maak het niet te flitsend, dus geen knipperende of bewegende buttons.
  • Plaats de Call to Action boven de fold, oftewel boven de vouw.
  • Keep it simple!

Het contrast en actieve tekst zorgen voor een goede opvallende winkelwagen button.

Tot slot

Het schrijven van productteksten is verkopen. Stel je zelf voor wat je zou doen als je in de winkel staat en het product zou moeten verkopen aan een klant bij het schap.

E-commerce copywriting is geen rocket sience, maar neemt wel wat tijd in beslag. Vaak voegen webshopeigenaren in rap tempo producten toe zonder de tijd te nemen om ze goed in te richten. Het gevolg is dat er na een tijdje het werk zich opstapelt qua copywriting en het aandeel lage kwaliteit en slecht converterende productpagina’s steeds verder toeneemt.

Dit heeft uiteindelijk zijn weerslag op de kwaliteit van het domein en de merkbeleving van de bezoeker. Uitblinkers in E-commerce land zijn in staat om consistent over het hele assortiment kwaliteit te leveren en zo een plek in de markt en hoofd van de bezoeker te veroveren.

Wil je meer weten over SEO of zoek je ondersteuning voor het schrijven? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.